HANiFDOSTLAR.NET

 

Kuran Müslümanı
 

(Şahıs odaklı din anlayışından Allah odaklı din anlayışına...)

Ana Sayfa Hanif Mumin  Iste Kuran Kurandaki Din  Kur'an Yolu  Meal Dinle Sohbet Odasi Hanifler E- Kitaplik Kütüb-i Sitte ?  ingilizce Site Kuran islami Aliaksoy Org  Hasanakcay Net Tebyin-ül Kur'an Önerdiğimiz Siteler Bize Ulasin

 

- Konulara Göre Fihrist

- Saçma Hadisler

- Hadislerin-Sünnetin İncelemesi

- Haniflikle İlgili Sorular Cevaplar

- Misakın Elçisi Kim?

- Kuranda Namaz/Salat

- Onaylayan Nebi

- Kuranda Namaz/Salat

- Enbiya 104

- Kuranda Yeminler

- Adem Hakkında Sorular

- Ganimetleri Resulün Eline Nasıl Vereceğiz?

- Allahın ındinde YIL ve DOLUNAYLAR

- Abese ve Tevella

- Hadisçilerce Tahrif Edilen Ayetler

- Mübarek Yer, Mübarek Vakit

- Arkadaş Peygamber

- Kuranın İndirilişinden Günümüze Gelişi

- Bir Türban Sorusu

- Kuran ve Bize Öğretilenlerin Farkı

- Namazın Kılınışı

- Hadislere Göre Namaz

- Kuranda Salat Namaz mıdır?

- Kuran Yetmez Diyen Uydurukçular

- Bizler Hanif Dostlarız

- Sahih Hadis mi İstersiniz?

- Hakkı Yılmaz'ın Tebyin Çalışması

- Kur'anı Anlamada Metodoloji

- Tarikatçıların Çarpıttığı Birkaç Ayet

- Nasıl Kur'an Okuyalım?

- Kur'anı Kerim Nedir?

- Kur'anda Oruç

- Allah'sız Bir Din ve Allah'sız Bir Kur'an İnancı

- Kuransız Bir İslam Anlayışı ve Müşrikleşme

- Meal Çalışmasına Davet

- Allah Şahit Olarak Kafi Değil mi?

- Doğru Hadisleri Ne Yapacağız?

- Kur'andaki Muhammed ve Peygamberlerin Misyonu

- Mahrem, Avret, Ziynet

- Nur Suresi Çeviri-Yorum

- Cilbab

- Resule İtaat Ne Demektir?

- Hadis Kalburcuları ve Kalburları

- Kur'anı Kerim'in İndiriliş Gayesi

- Kur'anda Amellere Karşı Cahili Yaklaşım

- İslamdışı İnanışlara Kur'andan Örnekler

- Biri Şu Haram Üretim Tesislerini Kapatsın

- Tasavvufta İslam Var mı?

- İslamda Delil Sorunu

- Kurban Kesmek

- İlahi Hitabın Serüveni

- Ecel Nedir?

- Şirk, İşrak, Müşrik, Müşareke, Müşterik

- Büyü Yapan ve Yaptıranlar

- Peygamberlere Karşı Rabbani Yaklaşımlar

- Salat-ı Tefriciye yada Zikri Çarpıtmaya Bir Örnek

- Mucize Nedir?

- Ayrılıkların Nedenleri

- Sıfır Hata veya Kur'an

- Haniflik Nedir?

- Rabıta İle Şeyhlere Tapanlar

- Hadis Zindanının Mezhepçi Mahkumları

- İslam Dininin Öğrenilmesinde Kaynak Sorunu

- Fasık ve Münafıkların Genel Tanımlaması

- Hadisler, Hıristiyanlık ve Selman Rüştü

- Kur'anı kerim'in İndiriliş Gayesi

- Müstekbirlere Karşı Cahili Yaklaşım

- Halis-Hanif İslam

- Kur'anda Şefaat

- Fuhuş Tellalı Tefsirciler

- Hayızlıyken Neden Namaz Kılınmasın?

- Cebrail, Vahiy, Melek

- Dindarlıkta Müşrikleşme Temayülü

- Büyü Yapan ve Yaptıranlar

- Yaratılış, Adem, Havva

- Kur'an Yerel mi, Evrensel mi?

- Reform Dinde mi, Dindarlıkta mı?

- Ne Mutlu Tağutu Olmayanlara

- Peygambere Saygı(?)

- Hadislere Kanıt Diye Gösterilen Ayetler

- Allah Nazara Karışmadı mı?

- Kur'anı Kerimle Amel Etmek Mümkün mü?

- Kur'anda İnkar Edenlerin Vasıfları

- Müminlerin Vasıfları

- Allah'ın Vasıfları

- Kur'anın Vasıfları

- Dine Karşı Cahili Yaklaşımlar

- Kur'an Merkezli Din

- İrin Küpü Patladı; Mevlana

- Hurafe ve Bidatlar

- Peygamberi Tanrılaştırma

- Hz. İsa'nın Ölümü

- Allah'ın Mesajının Adı: Kelamullah

- Allah'ın Resule Uyarıları

- Kur'ana Göre Tenkit ve Eleştiri Nasıl Olmalı?

- Kur'anda Sevgi

- Sofuların Devlet Desteğiyle Desteklenmesi

- Hans Von Aiberg Aldatmacası

- Kabir Azabı Safsatası

- Kur'an Kıssalarının Önemi; Masal Değiller

- Kur'anda Toplumsal Sünnetler

- Tefsirde İsrailiyyat

- Kardeş Evliliği Olmadan Çoğalma

- Hans Von Aiberg Tutuklandı

- Kur'anda Tevbe Kavramı

- Yaşar Nuri Öztürk'ün Yorumuyla Namaz

- Karadelikler; Bir Büyük Yemin

- Mezhepçilerin Ümmi Açmazı

- Kabe Nedir? Mekkede midir, Kudüste mi?

- Kur'anda Ruh Kavramı

- Kur'anda Nefs Kavramı

- Amin Kavramı ve Putperestlik

- Diyanet İşleri Başkanlığının Sitemize Cevabına Cevaplar

- Resul ve Nebi -1

- Resul ve Nebi -2

- Sapık Bir Fırka: Hansçılar

- Cihad mı, Çapulculuk mu?

- Kur'an Deyip Namazı Yok Sayanlar

- Cennete Sadece Müslümanlar mı Girecek?

- Kur'anda El Kesme Cezası var mı?

- Nazar veya Göz Değmesi Var mı?

- Şehadet Getir, Münafık(?) Ol

- Kur'anda Eleştiri Metodu

- Hacc Mekkede mi, Bekkede mi?

- İslami Tebliğde Kur'an Metodu

- Saptırılan Kavram: Mekruh

- Kur'anda Cuma Namazı var mı?

- Of Be Kader, Allah mı Suçlu Yoksa Biz mi?

- Kader Açısından Cebir ve İhtiyar

- Baban Peygamber Olsa Ne Yazar

- Kur'anda İnsan Hukuku

- Vahdet-i Vücud, Şirkin Alası

- Tasavvufi Bilginin Kaynağı Vahiy mi?

- İslam'da Resullük Son Bulmuştur

- Teveffi Kelimesi ve Arap Dili

- Tasavvuf Üzerine Düşünceler

- Nefis Mertebelerinin İç Yüzü

- Allah Rızası Anonim Şirketi; Tarikatlar

- Tasavvuf ve Eşcinsellik -1

- Tasavvuf ve Eşcinsellik -2

- Nakşi Şeyhi Allah'ın Avukatı mı?

- Kur'anda "ve+la" Öbeği

- Putlar ve Tapanlar

- Son Peygamberimizin Okuma Yazması

- Mesih ve çarpıtılan Bir Ayet

- Hac İzlenimleri

- "Üzerinde 19 var" da Son Nokta

- Secde Emri

- Kur'andaki Hac

- Aracıların Gaybı Bildiği İnancı

- Tarikatçı - Müşrik Karşılaştırması

- Gazali'nin Kadına Bakışı

- Kur'anda Kadına Verilen Önem

- Başörtüsü Allah'ın Emri Değil

- Başörtüsü Takmak Kur'anda Var mı?

- Kur'anda Kadın Dövmek Var mı?

- Cariye, Köle; Utanmaz Mealciler

- Kadına Yönelik Şiddet

- Sünnet Edilen Kızın Öyküsü

- Erkekçe ve Kadınca Meal Konusu, Nebe 33. Ayet

- Harem - Selamlık Kimin Emri?

- Zina, Evlilik ve Örtünme Adabı

- Cariyeleri Aç, Hür Kadınları Kapat (!)

- Çok Eşliliği Yasaklayan Ayetler

- Kur'ana Göre Evlilik Hukuku

- 2 Kadın = 1 Erkek, Uydurma mı?

- Danimarkalı mı Sapık, Buhari mi?

- Ebu Hanife, Cariyenin Avreti

- Nisa 25, Hür Kadın ve Fahişe İfadesi

- Maymunların Hadisi ve Recm Vahşeti

- Hz. Muhammed'in Tebliği

- Peygamberi Tanrılaştırma

- Angarya Haline Getirilen İbadet

- Buhari'nin Hadislerini Buhari Yazmamıştır

- Hadis ve Sünnet Gerçeği

- Uydurma Hadisler, İslamın Kara Boyası

- Hadisler Dinin kaynağı Olamaz

- Uydurmaların Sınırı Yok; Şeytan Geyiği

- Beşeri Hükümler Neden Kutsal Oluyor?

- Hadis - Kur'an Çelişkisi

- Kur'anda/Dinde Olanlar ve Olmayanlar

- Cehennem'den Çıkış Yok

- Kur'anda Tağut

- Ebu Hureyre Gerçekte Kimdir?

- Hadis - Mantık Çelişkileri

- Kurban ve Kurban Bayramı Nereden Geliyor?

- Hadislere Göre Kur'an Eksiktir

- Bildiri: İslam Anlayışında Reform

- Arapça mı, Arap Saçı mı?

- Koca mı Üstün, Allah mı?

- Esbab-ı Nüzül Komedi Hadisleri

- İşte Geleneğin Dini

- Ulul Emir İle Kim Kastediliyor?

- Kul Hakkı

- Yezidi Bir Gelenek: Aşure Tatlısı

- Hz. İbrahim'den Asrımıza Dersler

- Taklitçiliğin Boyutları

- Seb-ul Mesani Nedir?

- Kelle Sayılarak Gerçek Bulmak

- Kıyamet - Mahşer Günü ve Sonrası

- Kur'anda Namaz Vakitleri

- Kur'anda Cuma Konusu

- Salih Olmak Yetmez

- Hudeybiye Anlaşması Uydurma mı?

- Kitap Yüklü Eşekler

- Kur'andaki Hac

- Hz. Nuh'un Oğlu Kimdi? İftira mı?

- Ruhun Ağırlığına Başka Bakış

- Hz. İbrahim Yalancı Değildi

- İncil'de Kadına Bakış

- Şirkin Büyüğü Küçüğü Olur mu?

- Kur'andaki Abdest ve Hijyen

- Din de Bir Araçtır

- Kur'an Okumanın Zararları

- Kur'anda Dua Ayetleri

- Kur'anda Tarih Kavramı ve Bilinci

- Şekilsel Secde Kur'anda Yok mu?

- Salat ve salatı İkame

- Kur'andaki Emr Kavramı Üzerine

- Dindar İnsanlar Şirk Koşar

- Alak Suresinin İlk Beş Ayeti

- Men Arefe'nin Çözümü

- Kur'andaki Av Yasağı

- Fıtrat ve Namaz Vakitleri

- Kur'anda İnsan Hukuku

- Din Büyüklerini Tanrılaştırma

- Allah'a ve Muhammed'e Değil

- Kur'andaki Örnek Tevekkül

- Şekilsel Rüku Kur'anda Yok mu?

- Hz. İbrahim Kuşları Kesti mi?

- Ehli Sünnet Dininin Anayasası

- İnsan Allah'ın Halifesi mi?

- Kur'an Üzerinde Düşünmek

- Şirkin Kuyusuna Düşenlere Uyarılar

- Kur'an Ölülere Okunmak İçin mi İndirildi?

- Ayda Okunan Kur'an Masalı

- Hz. İbrahim, Safa ve Merve Masal mı?

- "Haç"er-ul Esved (!)

- Mevlana Sahte Bir Peygamber Değil mi?

- Tasavvufun Tanrısı İki Zıttır

- Kur'andaki Tasavvuf: Teveccüh

- Önce Batıl ve Hurafe İle Savaşalım

- Resuller Haram Kılamaz mı?

- Elçi Muhammed ile İnsan Muhammed'in Farkı

- Tarikatlarda Aracılar Rezaleti

- Nur Suresi 31. Ayet Nasıl Çarpıtılıyor?

- Sırat Kıldan İnce, Kılıçtan Keskin mi?

- Kur'anda Zalimler

- Bütün Mehdileri Çöpe Atıyoruz

- Kur'ana Göre Ramazan Ayı ve Haram Aylar

- Tasavvufçuların İlahı; Varlık ve Yokluk

- Tasavvufçuların Küçük Putları

- Sünnet Etmek yaratılışı Değiştirmedir

- Son Peygamberimizin Mektupları

- Fıtrat ve Namaz Vakitleri

- Mescid-i Aksa Nerede?

- Büyük Kandırmaca: Hadis

- Kur'an Neden Arapça Olarak İndirilmiştir?

- Kimin dini? Kimin Kitabı? Kimin Meali?

- Evliya Kelimesinin geçtiği Ayetler

- Şimdiye Kadar Yaşanan İslam

- Ayın Yarılması Diye Bir Mucize Yoktur

- Kabe Dikili Taş Değil mi?


Up | Down | Top | Bottom
 
Şu da emredildi: Yüzünü dine bir Hanif olarak çevir. Sakın müşriklerden olma.

Yunus Suresi 105

Ben bir Hanif olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana döndürdüm. Müşriklerden değilim ben.

Enam Suresi 79

İbrahim ne bir Yahudi idi, ne de bir Hıristiyan. O sadece hanif bir müslümandı. O müşriklerden değildi.

Ali İmran Suresi 67

Şu da kuşkusuz ki, İbrahim başlıbaşına bir ümmetti; bir Hanif olarak Allah'ın önünde eğiliyordu. Müşriklerden değildi.

Nahl Suresi 123

De ki Allah doğrusunu söylemiştir / vaadinde sadıktır.Haydi artık Hanif olarak İbrahim'in Milleti'ne uyun! Müşriklerden değildi o.

Ali İmran Suresi 95

Allah'a ortak koşmadan, Hanifler olarak... Allah'a ortak koşan kişi, gökten düşmüş de kendisini kuşlar kapışıyor veya rüzgar onu uzak bir yere fırlatıp atıyor gibidir.

Hacc Suresi 31


Up | Down | Top | Bottom

HABERLER

 

 








 

 

  Hanif Islam

 

Alıntılar, Makaleler
 Hanif Dostlar Ana Sayfa -> Alıntılar, Makaleler
Konu Konu: Kavram kargaşası Yanıt YazYeni Konu Gönder
Yazanlarda
Gönderi << Önceki Konu | Sonraki Konu >>
Sinan_25
Ozel Grup
Ozel Grup


Katılma Tarihi: 24 eylul 2005
Yer: Almanya
Gönderilenler: 333
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı Sinan_25


Allah, Adem’e eşyanın isimlerini öğretti. (2/30)

İnsanlar kavramlar(kelimeler) aracılığıyla düşündüklerinden, doğru düşünmenin temeli kavramları doğru kullanmaktır.

Düşünmek, dünyayı kafamızda yeniden inşa etmemizdir, taş ve tahtayla değil, düşünmenin materyaliyle, yani kavramlarla.


1. Giriş:


İnsan kelimelerle düşünür. İnsan düşüncelerini dilde, dil ile, dilin imkanlarıyla oluşturur ve aktarır. İnsanoğlu kelimeler olmadan düşünemediği gibi konuşamaz da. Yukarıdaki ayette öğretilen isimler, dildeki kelimeleri ifade eder. Dil yeteneği eşya hakkında bilgi sahibi olup eşyayı bilinçli bir şekilde işleme özelliği kazandırır. Aksi halde, bilgi yayılamaz, diğer nesillere aktarılamazdı. Allah insana isimleri vazedebilme(ortaya çıkarma) iktidarını vermiştir.
Düşünme faaliyetinin bilinçli yapılabilmesi için düşünürken kullandığımız aletlerin(fikir/kavram/bilgi) farkında olmalıyız, bunların ne olduğunu, nasıl meydana geldiklerini, neye yaradıklarını, bunlarda hangi problemlerin var olduğunu bilmek, bu aletleri bilinçli bir şekilde kullanmamızı sağlayacaktır.


2. Kavramların önemi:


„İnsanlar sözcükler ve kavramlar aracılığıyla düşünürler. Terimler, kavramlar, sözcükler, jargonlar, pasif ve tarafsız değildir. Kendi başlarına dönüştürücü güçleri vardır. Kullanıldıkları andan itibaren kullanıcının düşüncesini etkiler ve dönüştürürler.
(Bu yüzden, bugün örtünmeyi demokratik bir hak olarak savunan her insan, ‘hak’ sözcüğünü kullandığı anda,) demokrasi dünyasının kavramlarıyla düşünmeye başlamış ve o dünyanın bir parçası olma yolunda adım atmış demektir. Demokratik hak kavramı bir kez zihne girdi mi, zihin bir kez bu kavramın ışığıyla aydınlandı mı, artık o aydınlığın zihnin karanlıkta kalmış bütün köşelerine sızması, yıllardır sorgulanmadan istiflenmiş bütün dogmaları sarsması kaçınılmazdır ve bence bu insan zihninin yaşayabileceği en mutlu silkiniştir.
....örtünmenin demokratik bir hak olmadığını savunmakta, başını örtmek isteyen milyonlarca kadını demokrasi dünyasının dışına itmekte, onların bu kavramı kullana kullana kendi iç dönüşümlerini yaşamalarını engellemektedir.
....Neden ‘demokratik bir hak olarak’ başını örtmek isteyen gençleri elimizin tersiyle İsmet Özel’in dünyasına itiyor, onun [İslam’ın] kavramlarıyla düşünmeye mecbur bırakıyoruz.” (Gülay Göktürk, Yeni Yüzyıl, 28.10.1997)

„Sadece ‘kelimeler’ diyoruz küçümseyerek, ancak kelimelerin insanların düşüncelerine tesir etme, onların duygularını belli yönlere çevirme, irade ve fiillerini belirleme konusundaki güçlerini unutuyoruz. Bizim davranışlarımız ve karekterimiz sürekli kendimiz ve çevremizde dünya hakkında konuşurken kullandığımız kelimeler tarafından belirleniyor.“ (Aldous Huxley,yazar)

„Kelimeler insanları sokaklara dökebilirler ve kelimeler sokağa dökülen insanları taşlamaya diğer insanları tahrik edebilirler. Eğer dilin nasıl etki yaptığını, yanlışlık durumundaki hangi tehlikeleri barındırdığını, hangi imkanları taşıdığını anlarsak, karışık bir iş olan insan yaşamını sürdürmede asıl meselenin ne olduğunu kavrarız. “ (S.I. Hayakawa, Dil bilimcisi)

„Kullandığımız dil bugün ne olduğumuzu, yarın ne olacağımızı belirler.“

Kavramlar tıpkı yazı yazmak için kullandığımız harfler gibidir. Nasıl ki harfleri bilmeden, okuyup yazamazsak, kavramları bilmeden de (İslam’ı) gereğince anlayamayız. Kavramlar (İslam) kültürünün harfleri gibidir.
Kavramlar, bir şeyi tanımlamanın, nitelemenin, anlatmanın vaya belirtmenin vazgeçilmez araçlarıdır.
Din de kendine ait bir anlayışı ve mesajı insanlara bildirmek üzere kavramları kullanır. Kur’an mesajını arapçadaki kelimeleri kavramlaştırarak açıklamaktadır.

Örnek:
İlah, rabb, din, ibadet, tağut, veli vb. kavramlar doğru anlaşılmadan Kur’an’ın mesajı bir anlam ifade etmez.

Kavramlarda önemli olan, onların oluşumunun nasıl gerçekleştiği değil, o kavramın yüklendiği anlamdır. Bu itibarla her bir kavram, insanlar arası iletişimin vazgeçilmez köprüleridir.


3. Kavram’ın tanımı:


- Kavramlar özel anlam yüklenen kelimelerdir. Her kavram bir kelimedir, her kelime bir kavram değildir

- Kavram bir şeyin bilinçte varolması, şekil ve anlam kazanmış olmasıdır. İnsanlar, konuştukları dile kendi duygu ve düşüncelerinin boyasını vurarak, insan, toplum, kainat hakkındaki kanaatlerini ve fikirlerini yansıtmışlardır.

- Adını bildiğimiz herşey bir kavramdır(Nomen), farkında olduğumuz herşey birer kavramdır. Hava, su, toprak, ateş, ruh, onur...

- Bir kavrama sahip olmak, bir olayın anlamını veya hakikatini bilmek demektir. Her toplum hem maddi alemin yansıttığı, hem de düşünce dünyasının ürettiği anlamları(Bedeutung) somutlaştıracak ve bu anlamlara tanınabilecekleri bir kimlik kazandıracak kavramlar üretir.

- Kavramlar birşeyin hakikatine el uzatmaktır.
- Kavramlar özel, şahsi, somut şeyleri soyutlama(abstrahieren) suretiyle eşya hakkındaki genel tasavvurlardır(allgemeine Vorstellung)


4. Kavramların çeşitleri/türleri:


Kimi kavramlar her toplum için aynı anlamı ifade ederken, kimileri de o topluma özgü anlamlar taşırlar. Genel olarak, maddi alemi anlamdıran kavramlar her toplum için aynı/benzer anlamlara gelirken; düşünsel dünyanın kavramları toplumdan topluma farklılık gösterirler. Örneğin, su, hava, güneş, toprak gibi kavramlar her insan ve toplum için aynı anlamı ifade ederken, özgürlük, hikmet, adalet, laiklik, hadis gibi kavramlar, kişiden kişiye, toplumdan topluma farklı anlamlar taşıyabilirler. Tartışma ve kargaşa bu kavramlar üzerinde oluyor. Bunun sebebi de ilk gruptaki kelimeler üzerinde düşünsel ve nefsi tercihler(çıkar) etkili değil, ikinci gruptaki kelimeler üzerinde bu tür tercihler etkili.


5. Kavramların yapısı:


Kavramlar, bir nesneyi, bir olayı kısaca şeyleri tanımlamak için kullandığımız araçlardır. O şeyin mahiyetini tarif etmek için kullanılırlar ve o şeyin ismi olurlar. Şeyi tarif için kullanılan kavramların içinde genelde birden çok özellik bulunur. Bu özellikler o şeyi her yönüyle tanımlamak içindir. Bu özelliklerin bazıları kelimenin ‘kök’ anlamından kaynaklanan özelliklerdir, kimisi de zaman içinde o kavramın ‘dallanıp-budaklanması’ sonucunda ortaya çıkan özelliklerdir. Kavramın tüm özellikleri arasında belirli bir benzerlik vardır. Buna ‘aile benzerliği’ denilebilir. Bir aileyi tanıyabilmek için nasıl aile bireyleri arasındaki benzerlikten yararlanmak mümkün oluyorsa, aynı şekilde bir kavramı tanımlamak için de birbirine benzeyen özelliklerinden yararlanılabilir.
Bu özellikler sayesinde kavramın ‘özü’nü yakalamak mümkündür. Bazı özelliklerin diğerlerinden farklı ve/veya önemli-önemsiz olduğu da bir gerçektir.

Dolayısıyla her kavramın
1. öz/asli anlamı,
2. tali(ikinci dereceden önemli olan) anlamı vardır.

Örnek 1:

Su kavramı:’ 2 Hidrojen, 1 Oksijen atomundan oluşan akıcı, beyaz renkli bir maddedir.’ Burada asli anlam akıcı oluşudur, tali anlam beyaz renkli manasıdır. Çünkü akıcılık özelliğini kaybederse su , su olmaktan çıkar, örneğin donduğu zaman ‘buz’ oldu deriz. Fakat beyaz olmadığı zaman ‘kirli su’ deriz.

Örnek 2:

Tıpkı bunun gibi ‘demokrasi’ kavramının da asli anlamını doğru tespit etmezsek, İslam’da da demokrasiden bahsetme yanılgısına düşeriz. Demokrasinin asli anlamı ‘hakimiyet hakkının halka(çoğunluğa) ait olması’. Hükümetin seçimle işbaşına gelmesi talidir. ‘İslam’ın asli anlamı ‘hakimiyet hakkının Allah’a has kılınması’dır. Dolayısıyla tam bir zıtlık sözkonusu.
Her kavramın içinde saptırmalara ve anlam kaymalarına karşı dirençli olan değişmez bir ‘öz’ vardır. Kavramın özünde gizli olan bu anlam, o kavrama renk verir, ve onun adını koyar. O halde önemli olan işte bu ‘özü’ yakalamaktır.

Kavramların yanlış kullanımları(demokrasi, laiklik vb.) bu kavramların ‘öz’ anlamlarının dışında başka anlamlar yüklenerek meydana geliyor. Bu da sonuç olarak zihinlerde pekçok yanlış kanaat ve fikre yol açıyor, doğru düşünmeyi engelliyor. Yapılması gereken kavramın ‘öz’ anlamını vererek, kişilerin kafasındaki kavram kargaşasını önlemek ve olaylara net bir bakışaçısıyla bakabilmesini sağlamaktır.


6. Fikir ve kavram arasındaki fark:


Kavramlar düğümlenmiş fikirlerdir. Fikirler çözülmüş kavramlardır.

Örnek: ‘İnsan’ kavramında ölümlülük vardır, o halde fikir: ‘insanlar ölümlüdür.’ Aynı şekilde ‘insan acıkan, susayan, üzülen ve seven bir varlıktır.’ fikri ‘insan’ kavramında düğümlenmiş vaziyette bulunmaktadır.


7. Kavram kargaşasının sebepleri ve sonuçları:


1. nefsi tercihler, çıkarların gözetilmesi (insanlar kendi çıkarları doğrultusunda kavramları saptırıp farklı anlamlar yüklerler, örn.: laiklik din ve vicdan özgürlüğüdür diyenler kendi siyasi çıkarlarını korumak için bu kavramın asli anlamını ön plana çıkarmıyorlar)

2. ideolojik-dini tercihler (kendi düşünce ve değer yargıları doğrultusunda aynı kavrama farklı anlamlar yüklerler, örn.: ‘adalet’ kavramını müslüman ve demokratların çıkardan dolayı değil, dini tercihlerinden dolayı farklı tarif etmeleri gibi-inançları kavramlara yansıyor)

3. yaşanan pratiklerin etkisi (insanın zaman içinde yaşadığı gibi inanması, yaşadıklarına ‘gerçeklik atfederek onları zihninde meşrulaştırması’, yani önce başka bir anlam ifade eden kavram, daha sonra başka anlama gelecektir, örn.: dün demokrasiyi şirk deyip bugün dine uygundur diyenler gibi)

• Soru: Neden insan yaşadığı gibi inanır ? Cevap: Vicdan çelişki içinde yaşayamaz.

Toplumun değer yargıları ve kutsalları değişince kavramlara farklı anlamlar yüklerler. Örneğin şehitlik veya aşk kavramları gibi. 4 kuşak öncesinin insanları olaylara genel olarak islami değer yargılarından bakarken, bugünkü neslin laik, hümanist, feminist kesimleri olayları, anti-islami gözle değerlendirmektedirler. Bu sebepten bu kavramların içerikleri değiştirilmiştir. Kişi en yüce değer olarak neyi görüyorsa, onu yaşayacak, onu sayacak ve onu kavramsallaştıracaktır.


8. Yapılması gereken:


• Kavramları asli anlamlarına irca etmek ya da ‘islami açıdan kavramların içinin doldurulması’dır. Kavramlar konusunda aldatılmamak ve bu konularda doğru düşünmek için asli anlam, tali anlam farkını iyi bilmek lazım.

• Kavramları(n anlamını) hakikatle uyumlu hale getirmek ve aralarındaki doğru bağlantıları kurmak lazım. Çünkü kavram bir şeyi tanımlamanın aracıdır. Tanım o şeyin hakikatine uygun olmalı.

Örnek:

‘Hadis’ yanlış tanımlandığı için 1. yanlış anlamalar oluyor, 2. haksız suçlamalar (hadis inkarcısı şeklinde) yapılıyor. Hadis kavramı bir şeyin, bir olayın tanımlanmasıdır, kimliğidir. O olay doğru bilinmediği zaman, yani hakikatine uygun bilinmediği zaman yanlış tanımlanıyor ve konu hakkında bir çok yanlış düşünceler türüyor.

Halbuki hadis ‘ağızdan ağıza dolaşmış peygambere isnad edilmiş rivayetlerin, 100-200 sene sonra yazıya geçmesi olayı’dır. Her hadisin başında bir rivayet zinciri vardır. Bu açıdan bakıldığında hadis kavramı için motamot ‘peygamber sözü’ demek yanlış olur. Hadisi ‘Peygamberin söylediği söylenen sözleridir’ şeklinde tanımlamak hakikate daha uygundur. Bu tespit bizi bu konu hakkında doğru düşünmeye götürecektir.


9. Kavramların Oluşumu ve Yapısı:


Her kavramın bir alanı(Umfang) ve içeriği(Inhalt) vardır.

Örnek 1: Çocuktaki kavram gelişimi:

Bir çocuk radyo dinlediği zaman ona bir isim verir: ‘Lala’. Ve çocuk her benzeri şeye radyo veya Lala diyecektir. Çocuktaki bu kavramın anlam sahası henüz geniştir. Zaman içerisinde, büyüdükçe, öğrendikçe o aletlerin arasındaki ince farkları görecektir ve daha net ifade etmeye başlayacak ve en sonunda bütün ses çıkaran aletlere radyo demiyecetir.

Örnek 2: ‘Müzik enstrümanları’ kavramı

‘Müzik enstrümanları’ dediğimiz zaman akla (Davul, zurna, saz, gitar, flüt vs.) aletler geliyor. Herhangi bir sınırlandırma yapılmadığı için kavramın içeriği küçük, yani özel bir enstrüman istenmiyor.

Bu kavram daha da inceltildiği zaman kavramın içeriği büyüyor.

Örneğin: ‘nefesli enstrümanlar’ dediğimiz zaman kavram daha netleşiyor. Alanı/Çevresi(Umfang) ise küçülüyor, yani daha az örnekler veriliyor. Böylelikle bütün vurma çalgıları ve tel çalgıları dışarıda tutuluyor, o yüzden alan daha küçük.

Sonuç: Bir kavram ne kadar özel tanımlanırsa kavramın içeriği o kadar büyük olur. Kavramın alanı ise daha küçük oluyor bu suretle.


10. Kavramları Tanımlama Metodu:


- Bir tanım ‘ağyarını mani, efradını cami’ olmalı. Yani o kavramın kasdetmediği şeylere mani olmalı(tanımın dışında bırakmalı), o kavramın kasdettiği bütün şeyleri de içine almalı(cami/toplayan olmalı)
- Tarif ederken kavramın/kelimenin kendisi tanım içinde olmamalı.
- Bir şeyi tanımlama tanımlanmak istenen eşyanın açıklanmasını gerektirir. Veya tarifde kullanılan tarif edici unsurlar, tarif edilene göre daha açık-seçik olmalı

Örnek 1: ‘tencere’ kavramı

Tencere ‘besin kaynatmak ve korumak için bir kaptır.’

Bu tanımlamada nasıl hareket ettik:

1. Önce tencere daha büyük bir bağlama konuldu, yani altına gireceği başka bir kavram(Oberbegriff) bulundu, örn.: ‘kap’ kavramı altına konuldu.
2. Daha sonra o maddeye has özellikler sıralandı, örn.: ‘besin maddelerini kaynatma ve koruma özelliği’ Bu suretle tencere kavramı ‘kap’ kavramının altına giren diğer kavramlardan (vazo, bardak, bidon) ayırdedildi.
Örnek 2: ‘İslam’ kavramı

İslam ‘Allah’ın Hz. Muhammed’e indirdiği, tevhid inancı üzerine kurulu bir dindir’

1. Önce İslam kavramını daha büyük bir bağlama koyduk --> din
2. Sonra ona has özellikleri sıralayarak diğer din’lerden ayırdık (hinduizm, hrıstiyanlık vs.)

Örnek 3:‘kin’ kavramı

Kin ‘içten içe duyulan gizli ve öç almaya yönelik düşmanlık ifade eden bir duygudur.’

1. Kin kavramını duygu kavramının altına koyduk.
2. Bu duygunun ana özelliklerini sıraladık
-------------------------------------------------------
Bu yazıda Kürşad Atalar’ın Düşüncede Devrim isimli eserinden yararlanılmıştır.

-Ahmet Çiçek


Kaynak: http://www.kuranislami.com/kavramlar/kavramlar.html


Not: Makale'de parantezlerle eklenmis almanca terimler benim eklemem degil'dir, arkadasimiz'in buna neden gerek duydugunu bilemiyorum ama, farkli bir anlam tasimiyor zaten. - Sinan
Yukarı dön Göster Sinan_25's Profil Diğer Mesajlarını Ara: Sinan_25
 

Eğer Bu Konuya Cevap Yazmak İstiyorsanız İlk Önce giriş
Eğer Kayıtlı Bir Kullanıcı Değilseniz İlk Önce Kayıt Olmalısınız

  Yanıt YazYeni Konu Gönder
Yazıcı Sürümü Yazıcı Sürümü

Forum Atla
Sizin yetkiniz yok foruma yeni mesaj ekleme
Sizin yetkiniz yok forumdaki mesajlara cevap verme
Sizin yetkiniz yok forumda konu silme
Sizin yetkiniz yok forumda konu düzenleme
Sizin yetkiniz yok forumda anket açma
Sizin yetkiniz yok forumda ankete cevap yazma

Powered by Web Wiz Forums version 7.92
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide
hanif islam

Real-Time Stats and Visitor Reports Sitemizin Gunluk, Haftalik, aylik Ziyaretci  Detaylari Real-Time Stats and Visitor Reports

     Sayfam.de  

blog stats