HANiFDOSTLAR.NET

 

Kuran Müslümanı
 

(Şahıs odaklı din anlayışından Allah odaklı din anlayışına...)

Ana Sayfa Hanif Mumin  Iste Kuran Kurandaki Din  Kur'an Yolu  Meal Dinle Sohbet Odasi Hanifler E- Kitaplik Kütüb-i Sitte ?  ingilizce Site Kuran islami Aliaksoy Org  Hasanakcay Net Tebyin-ül Kur'an Önerdiğimiz Siteler Bize Ulasin

 

- Konulara Göre Fihrist

- Saçma Hadisler

- Hadislerin-Sünnetin İncelemesi

- Haniflikle İlgili Sorular Cevaplar

- Misakın Elçisi Kim?

- Kuranda Namaz/Salat

- Onaylayan Nebi

- Kuranda Namaz/Salat

- Enbiya 104

- Kuranda Yeminler

- Adem Hakkında Sorular

- Ganimetleri Resulün Eline Nasıl Vereceğiz?

- Allahın ındinde YIL ve DOLUNAYLAR

- Abese ve Tevella

- Hadisçilerce Tahrif Edilen Ayetler

- Mübarek Yer, Mübarek Vakit

- Arkadaş Peygamber

- Kuranın İndirilişinden Günümüze Gelişi

- Bir Türban Sorusu

- Kuran ve Bize Öğretilenlerin Farkı

- Namazın Kılınışı

- Hadislere Göre Namaz

- Kuranda Salat Namaz mıdır?

- Kuran Yetmez Diyen Uydurukçular

- Bizler Hanif Dostlarız

- Sahih Hadis mi İstersiniz?

- Hakkı Yılmaz'ın Tebyin Çalışması

- Kur'anı Anlamada Metodoloji

- Tarikatçıların Çarpıttığı Birkaç Ayet

- Nasıl Kur'an Okuyalım?

- Kur'anı Kerim Nedir?

- Kur'anda Oruç

- Allah'sız Bir Din ve Allah'sız Bir Kur'an İnancı

- Kuransız Bir İslam Anlayışı ve Müşrikleşme

- Meal Çalışmasına Davet

- Allah Şahit Olarak Kafi Değil mi?

- Doğru Hadisleri Ne Yapacağız?

- Kur'andaki Muhammed ve Peygamberlerin Misyonu

- Mahrem, Avret, Ziynet

- Nur Suresi Çeviri-Yorum

- Cilbab

- Resule İtaat Ne Demektir?

- Hadis Kalburcuları ve Kalburları

- Kur'anı Kerim'in İndiriliş Gayesi

- Kur'anda Amellere Karşı Cahili Yaklaşım

- İslamdışı İnanışlara Kur'andan Örnekler

- Biri Şu Haram Üretim Tesislerini Kapatsın

- Tasavvufta İslam Var mı?

- İslamda Delil Sorunu

- Kurban Kesmek

- İlahi Hitabın Serüveni

- Ecel Nedir?

- Şirk, İşrak, Müşrik, Müşareke, Müşterik

- Büyü Yapan ve Yaptıranlar

- Peygamberlere Karşı Rabbani Yaklaşımlar

- Salat-ı Tefriciye yada Zikri Çarpıtmaya Bir Örnek

- Mucize Nedir?

- Ayrılıkların Nedenleri

- Sıfır Hata veya Kur'an

- Haniflik Nedir?

- Rabıta İle Şeyhlere Tapanlar

- Hadis Zindanının Mezhepçi Mahkumları

- İslam Dininin Öğrenilmesinde Kaynak Sorunu

- Fasık ve Münafıkların Genel Tanımlaması

- Hadisler, Hıristiyanlık ve Selman Rüştü

- Kur'anı kerim'in İndiriliş Gayesi

- Müstekbirlere Karşı Cahili Yaklaşım

- Halis-Hanif İslam

- Kur'anda Şefaat

- Fuhuş Tellalı Tefsirciler

- Hayızlıyken Neden Namaz Kılınmasın?

- Cebrail, Vahiy, Melek

- Dindarlıkta Müşrikleşme Temayülü

- Büyü Yapan ve Yaptıranlar

- Yaratılış, Adem, Havva

- Kur'an Yerel mi, Evrensel mi?

- Reform Dinde mi, Dindarlıkta mı?

- Ne Mutlu Tağutu Olmayanlara

- Peygambere Saygı(?)

- Hadislere Kanıt Diye Gösterilen Ayetler

- Allah Nazara Karışmadı mı?

- Kur'anı Kerimle Amel Etmek Mümkün mü?

- Kur'anda İnkar Edenlerin Vasıfları

- Müminlerin Vasıfları

- Allah'ın Vasıfları

- Kur'anın Vasıfları

- Dine Karşı Cahili Yaklaşımlar

- Kur'an Merkezli Din

- İrin Küpü Patladı; Mevlana

- Hurafe ve Bidatlar

- Peygamberi Tanrılaştırma

- Hz. İsa'nın Ölümü

- Allah'ın Mesajının Adı: Kelamullah

- Allah'ın Resule Uyarıları

- Kur'ana Göre Tenkit ve Eleştiri Nasıl Olmalı?

- Kur'anda Sevgi

- Sofuların Devlet Desteğiyle Desteklenmesi

- Hans Von Aiberg Aldatmacası

- Kabir Azabı Safsatası

- Kur'an Kıssalarının Önemi; Masal Değiller

- Kur'anda Toplumsal Sünnetler

- Tefsirde İsrailiyyat

- Kardeş Evliliği Olmadan Çoğalma

- Hans Von Aiberg Tutuklandı

- Kur'anda Tevbe Kavramı

- Yaşar Nuri Öztürk'ün Yorumuyla Namaz

- Karadelikler; Bir Büyük Yemin

- Mezhepçilerin Ümmi Açmazı

- Kabe Nedir? Mekkede midir, Kudüste mi?

- Kur'anda Ruh Kavramı

- Kur'anda Nefs Kavramı

- Amin Kavramı ve Putperestlik

- Diyanet İşleri Başkanlığının Sitemize Cevabına Cevaplar

- Resul ve Nebi -1

- Resul ve Nebi -2

- Sapık Bir Fırka: Hansçılar

- Cihad mı, Çapulculuk mu?

- Kur'an Deyip Namazı Yok Sayanlar

- Cennete Sadece Müslümanlar mı Girecek?

- Kur'anda El Kesme Cezası var mı?

- Nazar veya Göz Değmesi Var mı?

- Şehadet Getir, Münafık(?) Ol

- Kur'anda Eleştiri Metodu

- Hacc Mekkede mi, Bekkede mi?

- İslami Tebliğde Kur'an Metodu

- Saptırılan Kavram: Mekruh

- Kur'anda Cuma Namazı var mı?

- Of Be Kader, Allah mı Suçlu Yoksa Biz mi?

- Kader Açısından Cebir ve İhtiyar

- Baban Peygamber Olsa Ne Yazar

- Kur'anda İnsan Hukuku

- Vahdet-i Vücud, Şirkin Alası

- Tasavvufi Bilginin Kaynağı Vahiy mi?

- İslam'da Resullük Son Bulmuştur

- Teveffi Kelimesi ve Arap Dili

- Tasavvuf Üzerine Düşünceler

- Nefis Mertebelerinin İç Yüzü

- Allah Rızası Anonim Şirketi; Tarikatlar

- Tasavvuf ve Eşcinsellik -1

- Tasavvuf ve Eşcinsellik -2

- Nakşi Şeyhi Allah'ın Avukatı mı?

- Kur'anda "ve+la" Öbeği

- Putlar ve Tapanlar

- Son Peygamberimizin Okuma Yazması

- Mesih ve çarpıtılan Bir Ayet

- Hac İzlenimleri

- "Üzerinde 19 var" da Son Nokta

- Secde Emri

- Kur'andaki Hac

- Aracıların Gaybı Bildiği İnancı

- Tarikatçı - Müşrik Karşılaştırması

- Gazali'nin Kadına Bakışı

- Kur'anda Kadına Verilen Önem

- Başörtüsü Allah'ın Emri Değil

- Başörtüsü Takmak Kur'anda Var mı?

- Kur'anda Kadın Dövmek Var mı?

- Cariye, Köle; Utanmaz Mealciler

- Kadına Yönelik Şiddet

- Sünnet Edilen Kızın Öyküsü

- Erkekçe ve Kadınca Meal Konusu, Nebe 33. Ayet

- Harem - Selamlık Kimin Emri?

- Zina, Evlilik ve Örtünme Adabı

- Cariyeleri Aç, Hür Kadınları Kapat (!)

- Çok Eşliliği Yasaklayan Ayetler

- Kur'ana Göre Evlilik Hukuku

- 2 Kadın = 1 Erkek, Uydurma mı?

- Danimarkalı mı Sapık, Buhari mi?

- Ebu Hanife, Cariyenin Avreti

- Nisa 25, Hür Kadın ve Fahişe İfadesi

- Maymunların Hadisi ve Recm Vahşeti

- Hz. Muhammed'in Tebliği

- Peygamberi Tanrılaştırma

- Angarya Haline Getirilen İbadet

- Buhari'nin Hadislerini Buhari Yazmamıştır

- Hadis ve Sünnet Gerçeği

- Uydurma Hadisler, İslamın Kara Boyası

- Hadisler Dinin kaynağı Olamaz

- Uydurmaların Sınırı Yok; Şeytan Geyiği

- Beşeri Hükümler Neden Kutsal Oluyor?

- Hadis - Kur'an Çelişkisi

- Kur'anda/Dinde Olanlar ve Olmayanlar

- Cehennem'den Çıkış Yok

- Kur'anda Tağut

- Ebu Hureyre Gerçekte Kimdir?

- Hadis - Mantık Çelişkileri

- Kurban ve Kurban Bayramı Nereden Geliyor?

- Hadislere Göre Kur'an Eksiktir

- Bildiri: İslam Anlayışında Reform

- Arapça mı, Arap Saçı mı?

- Koca mı Üstün, Allah mı?

- Esbab-ı Nüzül Komedi Hadisleri

- İşte Geleneğin Dini

- Ulul Emir İle Kim Kastediliyor?

- Kul Hakkı

- Yezidi Bir Gelenek: Aşure Tatlısı

- Hz. İbrahim'den Asrımıza Dersler

- Taklitçiliğin Boyutları

- Seb-ul Mesani Nedir?

- Kelle Sayılarak Gerçek Bulmak

- Kıyamet - Mahşer Günü ve Sonrası

- Kur'anda Namaz Vakitleri

- Kur'anda Cuma Konusu

- Salih Olmak Yetmez

- Hudeybiye Anlaşması Uydurma mı?

- Kitap Yüklü Eşekler

- Kur'andaki Hac

- Hz. Nuh'un Oğlu Kimdi? İftira mı?

- Ruhun Ağırlığına Başka Bakış

- Hz. İbrahim Yalancı Değildi

- İncil'de Kadına Bakış

- Şirkin Büyüğü Küçüğü Olur mu?

- Kur'andaki Abdest ve Hijyen

- Din de Bir Araçtır

- Kur'an Okumanın Zararları

- Kur'anda Dua Ayetleri

- Kur'anda Tarih Kavramı ve Bilinci

- Şekilsel Secde Kur'anda Yok mu?

- Salat ve salatı İkame

- Kur'andaki Emr Kavramı Üzerine

- Dindar İnsanlar Şirk Koşar

- Alak Suresinin İlk Beş Ayeti

- Men Arefe'nin Çözümü

- Kur'andaki Av Yasağı

- Fıtrat ve Namaz Vakitleri

- Kur'anda İnsan Hukuku

- Din Büyüklerini Tanrılaştırma

- Allah'a ve Muhammed'e Değil

- Kur'andaki Örnek Tevekkül

- Şekilsel Rüku Kur'anda Yok mu?

- Hz. İbrahim Kuşları Kesti mi?

- Ehli Sünnet Dininin Anayasası

- İnsan Allah'ın Halifesi mi?

- Kur'an Üzerinde Düşünmek

- Şirkin Kuyusuna Düşenlere Uyarılar

- Kur'an Ölülere Okunmak İçin mi İndirildi?

- Ayda Okunan Kur'an Masalı

- Hz. İbrahim, Safa ve Merve Masal mı?

- "Haç"er-ul Esved (!)

- Mevlana Sahte Bir Peygamber Değil mi?

- Tasavvufun Tanrısı İki Zıttır

- Kur'andaki Tasavvuf: Teveccüh

- Önce Batıl ve Hurafe İle Savaşalım

- Resuller Haram Kılamaz mı?

- Elçi Muhammed ile İnsan Muhammed'in Farkı

- Tarikatlarda Aracılar Rezaleti

- Nur Suresi 31. Ayet Nasıl Çarpıtılıyor?

- Sırat Kıldan İnce, Kılıçtan Keskin mi?

- Kur'anda Zalimler

- Bütün Mehdileri Çöpe Atıyoruz

- Kur'ana Göre Ramazan Ayı ve Haram Aylar

- Tasavvufçuların İlahı; Varlık ve Yokluk

- Tasavvufçuların Küçük Putları

- Sünnet Etmek yaratılışı Değiştirmedir

- Son Peygamberimizin Mektupları

- Fıtrat ve Namaz Vakitleri

- Mescid-i Aksa Nerede?

- Büyük Kandırmaca: Hadis

- Kur'an Neden Arapça Olarak İndirilmiştir?

- Kimin dini? Kimin Kitabı? Kimin Meali?

- Evliya Kelimesinin geçtiği Ayetler

- Şimdiye Kadar Yaşanan İslam

- Ayın Yarılması Diye Bir Mucize Yoktur

- Kabe Dikili Taş Değil mi?


Up | Down | Top | Bottom
 
Şu da emredildi: Yüzünü dine bir Hanif olarak çevir. Sakın müşriklerden olma.

Yunus Suresi 105

Ben bir Hanif olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana döndürdüm. Müşriklerden değilim ben.

Enam Suresi 79

İbrahim ne bir Yahudi idi, ne de bir Hıristiyan. O sadece hanif bir müslümandı. O müşriklerden değildi.

Ali İmran Suresi 67

Şu da kuşkusuz ki, İbrahim başlıbaşına bir ümmetti; bir Hanif olarak Allah'ın önünde eğiliyordu. Müşriklerden değildi.

Nahl Suresi 123

De ki Allah doğrusunu söylemiştir / vaadinde sadıktır.Haydi artık Hanif olarak İbrahim'in Milleti'ne uyun! Müşriklerden değildi o.

Ali İmran Suresi 95

Allah'a ortak koşmadan, Hanifler olarak... Allah'a ortak koşan kişi, gökten düşmüş de kendisini kuşlar kapışıyor veya rüzgar onu uzak bir yere fırlatıp atıyor gibidir.

Hacc Suresi 31


Up | Down | Top | Bottom

HABERLER

 

 








 

 

  Hanif Islam

 

Genel Tartışma
 Hanif Dostlar Ana Sayfa -> Genel Tartışma
Konu Konu: bakara kesme hadisesi .. Yanıt YazYeni Konu Gönder
Yazanlarda
Gönderi << Önceki Konu | Sonraki Konu >>
beyyine_45
Uzman Uye
Uzman Uye
Simge

Katılma Tarihi: 22 mart 2008
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 131
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı beyyine_45

bakara ..

67 - Hani bir zamanlar Musa kavmine demişti ki Allah, size bir bakara (sığır) boğazlamanızı emrediyor. Onlar da "Sen bizimle eğleniyor, alay mı ediyorsun?" dediler. Musa da: "Böyle cahillerden biri olmaktan Allah'a sığınırım." dedi.

68 - Onlar, "Bizim için Rabbine dua et, her ne ise onu bize açıklasın." dediler. Musa, "Rabbim buyuruyor ki, o ne pek yaşlı, ne de pek taze, ikisi arası dinç bir sığırdır, haydi emrolunduğunuz işi yapınız." dedi.

69 - Onlar, "Bizim için Rabbine dua et, rengi ne ise onu bize açıklasın." dediler. Musa, "Rabbim buyuruyor ki, o, bakanlara sürur veren, sapsarı bir sığırdır." dedi.

70 - Onlar, "Bizim için Rabbine dua et, o nedir bize iyice açıklasın, çünkü o bize biraz karışık geldi, bununla beraber Allah dilerse onu elbette buluruz." dediler.

71 - Musa, "Rabbim buyuruyor ki o, ne çifte koşulup tarla süren, ne de ekin sulayan, ne de salma gezen ve hiç alacası olmayan bir sığırdır". Onlar da: "İşte tam şimdi gerçeği ortaya koydun." dediler. Nihayet onu bulup boğazladılar. Az kaldı yapmayacaklardı.

72 - Hani bir zamanlar siz bir adam öldürmüştünüz de onun hakkında birbirinizle atışmış ve onu üstünüzden atmıştınız, halbuki Allah, saklamış olduğunuzu açığa çıkaracaktı.

73 - İşte bundan dolayı, o sığırın bir parçası ile o ölüye vurun, dedik. Allah ölüleri işte böyle diriltir ve size âyetlerini gösterir, belki aklınızı başınıza toplarsınız.


bakara = ?

ölü kim = ?

nasıl dirilir = ?

kıssadan anlatılmak istenenler = ?
Yukarı dön Göster beyyine_45's Profil Diğer Mesajlarını Ara: beyyine_45
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Katılma Tarihi: 01 ekim 2003
Gönderilenler: -259
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı Guests

Söz konusu ayetleri Muhammed Esed ve Fethullah Gülen çok güzel izah etmişler.Ama hangisi diğerinden kopya çekmiş orasını bilemem.Esed'in kitabı malum meal tefsiri,Gülen'in kitabının ismini anımsayamadım.Ayette geçen "drb" fiiline güzel benzetme yapmışlar ama yeterince derinlik kazandıramamışlar bence.Bakmanızı öneririm.

Selamlar..

Yukarı dön Göster Guests's Profil Diğer Mesajlarını Ara: Guests
 
baybora
Ayrıldı
Ayrıldı
Simge

Katılma Tarihi: 06 eylul 2007
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 547
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı baybora

Selam,

Daha önce "fikritakip"te yayınlanan, "hanifdostlar"da "Kur'an'ı anlamada metodoloji" başlığı altında yayınlanan bir yazımda;

   

3.a. Bakara: 67 - 74. ayetler (bir takdim ve tehir uygulaması):

 

Bakara suresi 67-74 ayet öbeğinde 72. ayet öne alınarak bir Takdim-Tehir uygulaması yapılacaktır.

Katilin kim olduğu hakkında ihtilaf ineğin kesilmesinden önce mevcuttu:

"Hani siz bir kişiyi öldürmüştünüz (bir kişinin kanını dökmüştünüz) de bu konuda karşılıklı atıştışmıştınız.. Oysa Allah, sizin gizlediklerinizi açığa çıkaracaktı. (ve ölünün kan bedeli için Musa'ya meseleyi getirdiklerinde) Musa kavmine: 'Allah, muhakkak sizin bir sığır kesmenizi emrediyor' demişti. Onlar: 'Bizi alaya mı alıyorsun?' ( biz bir adam öldürüldü diyoruz sen sığır kesin diyorsun) demişlerdi. (O da) 'Cahillerden olmaktan Allah'a sığınırım (ben de bu konuda konuşuyorum)' demişti. 'Rabbine adımıza yalvar da, bize niteliklerini açıklasın' demişlerdi. (O da onlara) Demişti ki: 'Şüphesiz Allah diyor ki: ne yaşlı, ne de pek genç, ikisi arasıdır. (önüme getirdiğiniz meseleyi çözmek için) Artık emredileni yapın.' Demişlerdi ki: 'Rabbine adımıza (bir daha) yalvar da, bize rengini bildirsin.' O da: '(Rabbim) diyor ki: O, bakanların içini ferahlatacak sarı bir inektir' demişti. (Onlar yine:) 'Rabbine (bir kere daha) adımıza yalvar da, bize onun niteliklerini açıklasın. Çünkü bize göre (birçok) sığır birbirinin benzeridir. İnşaallah biz doğruya varırız' demişlerdi. (Bunun üzerine Musa) Dedi ki ' Rabbim  diyor ki: O, yeri sürmek ve ekini sulamak için boyunduruğa alınmayan, salma ve onda alaca olmayan bir inektir.' (O zaman) : 'Şimdi gerçeği getirdin' dediler. Böylece onu kestiler(zebehuha); ama neredeyse (bunu) yapmayacaklardı. "O'nun (kurban ettiğiniz sığırın) kanıyla (ellerinizi yıkayıp emri) ona ( ölüye) vurun/uygulayın"dedik. Böylece, Allah ölüleri diriltir ve size ayetlerini gösterir; belki akıllanırsınız. Bundan sonra kalpleriniz yine katılaştı; taş gibi, hatta daha katı. Çünkü taşlardan öyleleri vardır ki, onlardan ırmaklar fışkırır, öyleleri vardır ki yarılır, ondan sular çıkar, öyleleri de vardır ki Allah korkusuyla yuvarlanır. Allah yapmakta olduklarınızdan gafil (habersiz) değildir." (Bakara: 67-74)

Bakara suresi 67 ve 74. ayetlerde 72. ayeti takdim(öne alarak) ederek aynı konuda indiğini düşündüğümüz (Kan dökme/öldürme ve kurban)  ayetleri bir bütün olarak değerlendirdik.  

     

3.b. Değerlendirme:

a.      Mana yönünden değerlendirme:

·         " 'kan' nereden çıktı?" diye bir soru gelirse bizde cevab olarak derizki ;

 İlk delilimiz Mubarek kitabımız Kur'an'ı Kerim'dir:              Öldürmenin/öldürülmenin işareti 'ed-Dem/kan' dır (12:18). Haksız yere kan dökmek fesad kelimesiyle birlikte kullanılmıştır (2:30). Allah(a.c) İsrail Oğullarından "Kan dökmeyin" diye misak almış (Ve iz ehazna mısaqakum la tesfikune dimaekum)  fakat onlar birbirlerini öldürmüşlerdir (Summe entum haulai taqtulune enfusekum) (2:84-85). 'tesfikune dimaekum' ve ' taqtulune enfusekum' cümlelerinin yer değiştirmesi çok anlamlıdır. "Ve iz kateltüm nefsen" cümlesi "hani bir kişinin kanını dökmüştünüz" diye çevirilebilir.     

Tevrat metni ikinci bir delildir: (Biraz aşağıda metnin tamamı verilecektir.) " kimin öldürdüğü bilinmeyen birini görürseniz", " derede düvenin boynunu kıracaklar", "düvenin üzerinde ellerini yıkayacaklar", "'Bu kanı ellerimiz dökmedi, kimin yaptığını gözlerimiz de görmedi",  " Halkını dökülen suçsuz kanından sorumlu tutma. Böylece kan dökme günahından bağışlanacaklar", " suçsuz kanı dökme günahından arınacaksınız."

·        "Hani siz bir kişiyi öldürmüştünüz de bu konuda karşılıklı atıştışmıştınız". Surenin 40. ayetinden itibaren İsrailoğlullarının geçmişine atıf yapılmaktadır.  Medine'deki Yahudilere geçmişteki olayları hatırlatmaktadır. Kur'an'ı Kerim muhatablarına zımnen "Hatırlayın atalarınız…." Demektedir.

·         "Hani siz bir kişiyi öldürmüştünüz". Ayetlerin başında ölen kişiyi sanki hepsi öldürmüş gibi hitap edilmektedir. Bu elbette imkansızdır çünkü öldürüleninde yakınları olmalıdır. Burada İsrailoğullarının tarihinden bahsedildiği için Medinede'ki Yahudilere 'siz öldürmüştünüz' denmektedir..

·        Yine kıssada bütün sözler bir ağızdan çıkıyormuş gibidir. "bu konuda karşılıklı atıştışmıştınız" cümlesi ile kan bedeli isteyen ölünün yakınları ve bu olayda suçlanan, kan bedeli istenen bir gurub olmalıdır. Medine'deki yahudiler olayı bildikleri için Kur'an'ı Kerim bildikleri olayı onlara anlatmaktadır. 

·        "Oysa Allah, sizin gizlediklerinizi açığa çıkaracaktı.". Bu cümlede Musa(a.s)'ın kavminin gizlediği şey neydi? "sizin gizlediklerinizi" ifadesi yine öldürme olayında söylendiği gibi 'hepsi işlemiş' gibi buradada 'hepsi bir şey gizliyormuş' gibi sunulmaktadır. Sanki hepsi katili biliyormuşta gizliyorlarmış gibidir. Bu doğru değildir. Yukarıda geçti  iki grub olmalıdır; bir şey gizleyen ve gizlenen şeyi ortaya çıkarmak isteyen. Bu yüzden atışmışlar, tartışmışlardır. Gizledikleri şeyin ortaya çıkmasına mani olmak için Musa(a.s)'a ineğin detayı ile ilgili soru soranlar bunlar olmalıdır.

·        Adam öldürme işi çok büyümüş olmalı ki Musa(a.s)'a kadar mesele gelmiştir. Bu basit bir atışma olmasa gerektir. Darba dönüşecek, öldürmeye dönüşecek bir tartışma, atışma olmalıdır.

·        Bu ayetlerin benzeri Tevratta şöyle yer alır: 

" Tanrınız Rab'bin mülk edinmek için size vereceği ülkede,
kırda yere düşmüş, kimin öldürdüğü bilinmeyen birini görürseniz,  ileri gelenleriniz ve yargıçlarınız gidip ölünün çevredeki kentlere olan uzaklığını ölçsünler. Ölüye en yakın kentin ileri gelenleri işe koşulmamış, boyunduruk takmamış bir düve alacaklar düveyi toprağı sürülmemiş, ekilmemiş ve içinde sürekli akan bir dere olan bir vadiye getirecekler. Orada, derede düvenin boynunu kıracaklar. Levili kâhinler de oraya gidecek. Çünkü Tanrınız Rab, onları kendisine hizmet etsinler, O'nun adıyla kutsasınlar diye seçti. Kavga, saldırı davalarına da onlar bakacak.  Ölüye en yakın kentin ileri gelenleri, derede boynu kırılan düvenin üzerinde ellerini yıkayacaklar. Sonra şöyle bir açıklama yapacaklar: 'Bu kanı ellerimiz dökmedi, kimin yaptığını gözlerimiz de görmedi. Ya Rab, kurtardığın halkın İsraillileri'i bağışla. Halkını dökülen suçsuz kanından sorumlu tutma. Böylece kan dökme günahından bağışlanacaklar. Rab'bin gözünde doğru olanı yapmakla, suçsuz kanı dökme günahından arınacaksınız." 
(Tevrat: Yesniye/Yasanın tekrarı, Bap 21: 1-9)

·        "Kan dökme günahından bağışlanacaklar". İsrailoğulları Musa(a.s)'a öldürülenin kan bedeli için gelmişlerdi. Kesilen kurban onların hem acılarını dindirecek hem de kurbanın kanı onlara kefaret olacaktır.

·        Medine'deki Yahudilerin tevrattaki bu olayı bilmedikleri düşünülemez. Kur'an'ı Kerim'de onların bildikleri ve Tevratta geçen yukarıdaki  metne göndermede bulunmaktadır. Tevrattaki metin ölünün dirildiğinden bahsetmemektedir. Kur'an'ı Kerim'deki şu ifade müfessirleri bu kıssada anlatılan ölünün dirildiği sonucuna götürmüştür:

      "Böylece, Allah ölüleri diriltir ve size ayetlerini gösterir; belki akıllanırsınız". Ayette çoğul olarak ölüleri diriltir denmiş ölüyü diriltti denmemiştir. "Ölü iken dirilttiğimiz ve kendisine, insanlar arasında yürüyeceği bir nur verdiğimiz kimsenin durumu, hiç, karanlıklar içinde kalmış, bir türlü ondan çıkamamış kimsenin durumu gibi olur mu? İşte kâfirlere, işlemekte oldukları çirkinlikler böyle süslü gösterilmiştir."(6:122) Allah(a.c) indirdiği hayat kaynağı olan hükümlerle ölüleri diriltmiştir. Tevratta bu hükümle kargaşanın sonuçlandırıldığı gibi bir izlenim vardır. Yine Kur'an'ı Kerim'de "Ey ulil elbab, kısasta sizin için hayat vardır. Umulur ki sakınırsınız. " (2:179) denmektedir.

·        Tevrat'taki metin hüküm özelliklidir. Kur'an'ı Kerim'deki metin ise bu hüküm metninin arkaplanına gönderme yapmaktadır. Yani Kur'an'ı Kerim Tevrattaki hükmün sebeb-i Nuzülünü konu edinmektedir.

·        Yine ne Kur'an'ı Kerim'de  ne de Tevrat'ta katilin bulunduğu ve ona kısas uygulandığına dair herhangi bir işaret yoktur.

b. Lafız yönünden değerlendirme:

·    "tusirul erda", "tesqil hars".  Yani  öyle bir sığırki, ne toprağı sürmüş, ne de ekin sulamıştır. Bunları yapabilir ama yapmamış olmalıdır.   Bu kelimeler Bakara'nın erkek/boğa olduğunu göstermektedir. Kurban edecekleri ne yaşlı ne de genç iki arasında bir boğadır.

·        "kulnadribuhu bi ba'diha" motamot çevirisi "Onun bir kısmı ile ona vurun" bizim çevirimiz "O'nun (kurban ettiğiniz sığırın) kanıyla (ellerinizi yıkayıp emri)ona ( ölüye) vurun/uygulayın"

ba'diha: Kur'an'ı Kerim'de bir kısım, bazı, biri, birileri, birisi manasında kullanılmıştır. Ba'diha formunda kullanılan ayetler için bak. (2:73, 3:34, 13:4, 24:40) Burada ineğin bir kısmı "ineğin eti" olarak anlaşılmıştır. İneğin kanıda ineğin bir parçasıdır. Şu ayette olduğu gibi: " Onların etleri ve kanları (luhumuha ve la dimauha)kesin olarak Allah'a ulaşmaz" 22:37

DaRaBe fiilinin Kur’an’ı Kerim’de Kullanımları:

a. Yedribne:    24:31(2)

Yedribûne:  8:50, 47:27 (yüzlerine ve arkalarına), 73:20 savaşmak

b. DaRaBAllahu           meselen:      14:24, 16:75,76,112, 39:29,66:10,11

    DaRaBeleküm          meselen:      30:28

    DaRaBelenâ               meselen:       36:78

    DaRaBelirRahmâni   meselen:    43:17

    DaRaBnâlekumulemsâle:              14:45 

    DaRaBnâlehulemsâle:                    25:39

    DaRaBnâ linnâsi:                              30:58, 39:27

    DaRaBû lekel’emsâle:                    17:48, 25:9

    teDRiBû lillahil’emsâle:                 16:74

    el’emsâlu neDRiBuhâ lilnâsi:       29:43, 59:21, 14:25, 24:35, 47:4

    yeDRiBe meselen:                              2:26,

    veDRiblehum meselen:                   18:32, 18:45, 36:13

Bir şeye vurulduğunda o vurulan şey sarsılır, uyanır, vurgunun şiddetine eş bir tepki gösterir. Misal vermenin de vurmakla bu yönden bir alâkası vardır. Yani kıssalar anlatılınca uzun zaman kalıcı olurlar. Vurulan şeylerde iz kalır. Mesellerde zihinde iz bırakırlar. İnsanları dinleme konusunda daha uyanık ve duyarlı hâle getirirler. Bu açıdan mesel vermek, bu yönüyle vurmaya benzetilmiş olabilir.

c. DaRabtum fi Sebiylillahi:                     4:94

    DaRaBtum fiyl’ardi:                               4:101, 5:106

    DaRaBû  fiyl’ardi:                                   3:156, 

    DaRBân fiyl’ardi:                                    2:273

DaRaBe fiilinin bu şekilde kullanımı savaşmak, vuruşmak anlamındadır.

d. fâDRiBlehum Tariyqan fiyl’bahri:    20:77

    DaRaBûhu leke:                                     43:58

    feneDRiBu ankumzzikra:                   43:5

    yeDRiBullahulhaqqa:                          13:17

    veDRiBûhunne:                                       4:34

    feDaRBerrikâbi:                                    47:4

e. iDRib bi’asakelhacera:                          2:60, 7:160

    iDRiB bi’asakelbahra:                           26:63 

    DiGSân fâDRiB bi’hi                             38:44

    iDRiBuhu bi’ba’dihâ:                           2:73

    welyeDRiBne bihumurihinne alâ cuyûbihinne: 24:31

DaRaBe fiilin bi harf-i cerriyle cümlede kullanıldığında o/onunla vurulan şey anlamına gelmektedir.

“Asan’la vur”

“Onula vur”

“onu bazısıyla ona vurun”

d. veDRiBû minhum kullu benânun:  8:12

    feDRiBû fevqal’ a’nâqi:                     8:12

e. Duribet aleyhimuzzilletu welmeskenetu:  2:61

    Duribet aleyhimulmeskenetu:                      3:112 

    feDaRaBnâ alâ âzânihim :                              18:11

    ferâga aleyhim DaRBan bilyemiyn:           37:93

DaRaBe fiili alâ harf-i cerriyle bir cümlede kullanıldığında  örtmek/kaplamak/kapamak anlamı daha baskınlık kazanmaktadır.

“Üzerlerini meskenet ve zillet örtüldü”

“Kulaklarının üzerini örtük”

“ Tüm gücüyle onların üzerlerine vurdu”

“ Hımarlarını ceyblerinin üzerine örtsünler”

Kulaklar, gögüsler örtülmekte/ kapanmaktadır.

·        "Vallahu muhricum ma kuntum tektumun"/ Allah, sizin gizlediklerinizi açığa çıkaracaktı:

KeTeMe fiilinin Kur'an'ı Kerim'de 21 kez geçmektedir. Kullanımları gizlemek, içinde saklamak anlamındadır. "Kuntum tektumun" ifadesi 2:33'te ve 2:2:72 geçmektedir. Allah(a.c) insanların gizlediklerini ve açıkladıklarınıda bilmektedir (5:99, 21:110, 24.29, 3:167, 4:37, 4:42, 5:61). Hakkın gizlenmemesi istenmektedir (3:71, 2:42,2:146,159,174). Şahidliğinde (2:283, 5:106). Yine Allah(a.c) kadınların rahimlerindekini gizlemelerini istememektedir ve bu helal olmaz denmektedir (2:228). Firavn ailesinden imanını gizleyen adam 40:28'de konu edinilmektedir. Allah(a.c) kitab verilenlerden kitabı açıklayacaklarına gizlemeyeceklerine dair misak almıştır (3:187). Ketmetmenin/gizlemenin zıddı Kur'an'ı Kerim'de bedâ'dır. Bu kelime zuhur etmek, ortaya çıkmak, açığa çıkarmak, ortaya koymak anlamlarına gelmektedir. Yine ayrıca CeHeRa, BeYeNe fiilleriyle birliktede kullanılmıştır. Bu fiiller ilan etmek, açıklamak, açığa çıkmak anlamlarına gelmektedir.

·        "Yurikum ayatihi"/Size ayetlerini gösterir:

Bu cümlenin bir benzeri şu ayettedir:

"Size kendi ayetlerini göstermektedir; artık Allah'ın ayetlerinden hangisini inkâr ediyorsunuz? "  40:81 ayette 'ayet' denmemiş 'ayetleri' denmiştir. Allah(a.c) fitnenin önlendiği sulh'un geri geldiği bir hükümle/ayetle İsrailOğullarının meselesini çözüme kavuşturmuştur.

·        "Yuhyillahul mevta"/ Allah ölüleri diriltir:

"Bu nedenle, İsrailoğullarına şunu yazdık: Kim bir nefsi, bir başka nefse ya da yer yüzündeki bir fesada karşılık olmaksızın (haksızca) öldürürse, sanki bütün insanları öldürmüş gibi olur. Kim de onu (öldürülmesine engel olarak) diriltirse, bütün insanları diriltmiş gibi olur. Andolsun, peygamberlerimiz onlara apaçık belgelerle gelmişlerdir. Sonra bunun ardından onlardan birçoğu yeryüzünde ölçüyü taşıranlardır." (5:32)

" Ey iman edenler, size hayat verecek şeylere sizi çağırdığı zaman, Allah'a ve Resulüne icabet edin. Ve bilin ki muhakkak Allah, kişi ile kalbi arasına girer ve siz gerçekten O'na götürülüp toplanacaksınız (8:24)

 

yazmış idim. İlginizi çekerse bu mesele ile ilgili yazışabiliriz.

 

selam ve dua ile,

 

rıdvan 



__________________
Tanrı'ya inanan adam olmak kolay, ve fakat Tanrı'nın inanacağı adam olmak zor!
Yukarı dön Göster baybora's Profil Diğer Mesajlarını Ara: baybora
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Katılma Tarihi: 01 ekim 2003
Gönderilenler: -259
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı Guests

Kısaca M.Esed:

"Dönemin faili meçhul cinayetlerine karşı duyarsız kalmalarından ötürü Allah böyle bir fotoğrafı İsrailoğullarına göstermek için inek kurban etmelerini istemiştir.Buna mukabil "kurban" konusunda aşırı derecede hassasiyyet göstermelerine binaen de "Bu ineğin şekli ile ilgili titizliği,hassasiyyeti faili meçhul cinayetlerin çözümüne yönelik göstermeleri gerektiğini" vurgulamıştır."

Biz yıllarca bu ayetin fotoğrafını ülkemizde çokça gördük.Ve halen de görmekteyiz.

Bana göre drb fiilini en güzel açıklayan ayetlerden biriside bu kıssada geçen ayettir.

Drb=Yer değiştirme.

Selamlar..

Yukarı dön Göster Guests's Profil Diğer Mesajlarını Ara: Guests
 
iman
Uzman Uye
Uzman Uye


Katılma Tarihi: 16 haziran 2006
Gönderilenler: 751
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı iman

selam

ayetler

suçlu suçunu açıkça beyan edip kurban olmadığı sürece toplumu ifsat
etmeye devam eder. fesatt kurban alır.

kurbanın parçası maktule değil suçu işleyene vurulur. ölü olan gömülen
değil kalbi taşlaşandır.

işlerine geldiği için suçlularını koruyan topluluklar kurban verirler.
gerçek ortaya çıkıncaya kadar bu kurbanlar hiç bitmez.
suçlarının yanında bu kurbanlarınında veballerini taşırlar.

demektedir.


adam bir kaç dakikalık zevki kurban etmek yerine kadını yada kadın bir
kaç dakikalık zevk uğruna adamı kurban eder, sonra dünya hayatı için
kocayı kurban ederler, sonra kınınma ve kan bdeli için toplumları sığırı
kurban ederler. gerçek ortaya çıkmadığı sürece bu böylece devam eder.

dirilen ölü bunun farkına varan failin kurban olmasıdır. ama nerde onların
kalpleri taştan bile daha sertleşmişlerdir. kendini zorlayan su için bile taş
orta yerinden çatlar, rüzgarın şiddetinden yada ferhatın hak azminden
dağlar delinir kayalar yuvarlanır.


konuyu diriltmeye oradan darbeye oradan uzaklaştırmaya sevkederek
saptırmak tamda ayetlerin yorumlarla nasıl saptırıldığına örnek teşkil
etmektedir ki zaten bahse konu olay yıkanan bir kadınla sevişirken
kadının kocasına yakalanmalarından dolayı kocayı öldürmelerinden çıkar.
kadının ve adamın akrabaları cezanın ağırlığından dolayı olayı gizlerler.

yani bu ayetlerden yola çıkarak alınacak dersi darabenin anlamına
bağlamak şaşılası bi iş.

yani ayet diyorki gerçeği açıklamadığınız sürece toplum ifsat olur devamlı
kurban verirsiniz,

yorumlayan diyorki suçlunun üzerini örtün yerini değiştirin gitsin.

benmi yanlış anlıyorum acaba?


Yukarı dön Göster iman's Profil Diğer Mesajlarını Ara: iman
 
iman
Uzman Uye
Uzman Uye


Katılma Tarihi: 16 haziran 2006
Gönderilenler: 751
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı iman

selam

evet ben yanlış anlamışım.
seninkide güzel bir çıkarım ulu yol


fakat burdan yola çıkarak
zina edenleri rezil etmeyin diyenler
yazından destek alabilirler


selam

Yukarı dön Göster iman's Profil Diğer Mesajlarını Ara: iman
 
beyyine_45
Uzman Uye
Uzman Uye
Simge

Katılma Tarihi: 22 mart 2008
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 131
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı beyyine_45

bakara ..

61 - Hani bir zamanlar, "Ey Musa, biz tek çeşit yemeğe asla katlanamayacağız, yeter artık bizim için Rabbine dua et de bize yerin yetiştirdiği şeylerden; sebzesinden, kabağından, sarmısağından, mercimeğinden ve soğanından çıkarsın." dediniz. O da size "O üstün olanı daha aşağı olanla değiştirmek mi istiyorsunuz? Bir kasabaya konaklayın o vakit istediğiniz elbette olacaktır." dedi. Üzerlerine zillet ve meskenet damgası vuruldu ve nihayet Allah'dan bir gazaba uğradılar. Evet öyle oldu, çünkü Allah'ın âyetlerini inkâr ediyorlar ve haksız yere peygamberleri öldürüyorlardı. Evet öyle oldu, çünkü isyana dalıyorlar ve aşırı gidiyorlardı.

  *  burdaki peygamberleri öldürmeleri mecaz mıdır ?  

 

 

Yukarı dön Göster beyyine_45's Profil Diğer Mesajlarını Ara: beyyine_45
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Katılma Tarihi: 01 ekim 2003
Gönderilenler: -259
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı Guests

Selam Beyyine,

Sınanan hiç bir kul sınavında özel donatılarla donatılmamıştır.Müminlerin öldürülmeleri nasıl hak ise resullerin öldürülebilmeleri de haktır.Yani kimse "süpermen" değildir.Ancak Kuran'a göre tüm ölümler iki şekilde gerçekleşir.Birincisi acı çekerek,diğeri selametle meleklere teslim olur.Burada önemli olan "görüntüye" aldanmamaktır.

Selam size..

Yukarı dön Göster Guests's Profil Diğer Mesajlarını Ara: Guests
 
beyyine_45
Uzman Uye
Uzman Uye
Simge

Katılma Tarihi: 22 mart 2008
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 131
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı beyyine_45

  selam sana da ,

  sorduğum bu soruyu konu ile bağlantılı olarak değerlendirelim istedim . kasdım ayet konu bütünlüğü ve ayetler arası konu bütünlüğüne uygunluğu açısından nasıl anlamak gerekirliğiydi .

  sanırım sen bu ayeti mecaz anlamıyorsun , açarsan sevinirim gerekçelerini ,

                       allah dilerse , doğrusunu buluruz ! 

Yukarı dön Göster beyyine_45's Profil Diğer Mesajlarını Ara: beyyine_45
 
mert8
Uzman Uye
Uzman Uye
Simge

Katılma Tarihi: 23 nisan 2006
Yer: Saudi Arabia
Gönderilenler: 111
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı mert8

 

Bıisim Allah erRahman erRahim

 

Allah ın izni ile...

 

kısaca bakara olayı, insanoğluna kaybettirdikleri ve Kur’an-ı Kerim mucizesi...

 

hatırlayabildiğim kadarıyla ve kısaca bu birkaç ayetin geçtiği olayı (nereden veya hangi kitaptan okudum, hatırlamıyorum.) ve kendimce yorumlarımı aktarmak istiyorum.

 

bakara olayı

 

zamanın birinde işsiz ve serseri gencin biri amcasından sürekli borç para alırmış. sürekli tekrarlanan bu olaydan amca bıkmış ve en sonunda yeğenini, hakaretler ile, kovmuş. bu olay gencin çok zoruna gitmiş ve amcasından intikam almaya karar vermiş. aynı günün ilkakşamında, amcasının geçeceği yolda, hareketin çok az olduğu bir bina köşesinde elinde kalın bir tahta sopa ile pusuya yatmış. amcası önünden geçerken, fikrini değiştirmiş ve bir kez daha para istemeye kara vermiş. tabii yine kovulmuş. daha çok hiddetlenen genç sakladığı sopasını almış ve sessizce amcasının ardından gelmiş, sonrasında elindeki sopayı amcasının sırtına olanca gücüyle vurmuş. bu darbenin etkisiyle amca orada can vermiş. (bu olayda kan yok/çıkmamıştır)

 

tabii minareyi çalan kılıfını hazırlar ya... elindeki cinayet aletinden kurtulduktan sonra başlamış bağırmaya: imdat koşun, yetişin, gelin, amcamı öldürmüşler... diye feryat figan etmeye başlamış. bağırtıyı duyan halkda toplanmış ve kendi kendilerine yorum yapmaya başlamışlar: yok “şunlarla bir sorunu vardı kesin onlar yaptılar”, yok “zengin bir adamdı, cimriydi, ailesine yedirmiyordu, ailesi öldürmüştür”, yok “senin ailen onu sevmezdi, kesin sizler yaptınız”, yok “...”, gibi tartışmalara girmek üzere iken Hz Musa nın yolu oradan geçmiş, kendisinden yardım istenmiş ve kendisini kanıtlamasını istemişlerdir. ayetlerdeki diyaloglar geçmiş. bu arada bu genci suçlamak hiçkimsenin aklına gelmemiştir.

 

özellikleri verilen kuvvetli bir boğa bulunmuş, boğazlanmış ve ağırlık ve sertlik bakımından uygun olan sağ arka but ile ölü amcanın göğsüne vurularak amca diriltilmiş ve kendisini kimin öldürdüğünü söyledikten sonra tekrar ölmüştür.

 

bu olayda anlatılmak istenen (benim yorumum): Allah, Hz Musa nın resulluğunu insanlar karşısında kuvvetlendirebilmek ve  pekiştirebilmek için; Allah ın izni ve vahyi ile resulun talimatlarıyla ve yönlendirmesiyle, bir insanoğlu ölüsünün canlandırılabileceğini israiloğullarına gösterebilmektir.

 

insanoğluna kaybettirdikleri (benim yorumum)

 

(zaman içerisinde) bir boğa budunun insanoğlunu dirilttiğini (???) gören aklı kıt, bilmeyen halk, bu hayvandan bir medet umabileceklerini düşünerek, Hz Musa nın doğru yoluna girmeyerek veya resul un işini zorlaştırarak veya veya akıllarında hep bu fikir kalarak, hicret etmişlerdir. fırsatını bulduklarında da bir “altından boğa putu” yaparak ona tapmışlardır. (bilmiyorum... “boğaya tapma işi daha önceleride vardı” diyebilirsiniz. eğer varsa, bu son paragrafı ona göre yorumlayın/değiştirin.) günümüzde de boğanın/ineğin kıymetli oluşu bu sebepten midir acaba...

 

Kur’an-ı Kerim mucizesi (benim yorumum)

 

bakara olayı günümüzde belki her an her yerde olmaktadır/yaşanmaktadır. nasıl mı? : uygun bir sebeple ve vaktinde müdahale ile kalbi durarak ölen bir insanı, doktorlar kalp masajı ile yeniden yaşama getirebilmektedirler. (bunu da biliyorduk derseniz cahilliğime bağışlayın.)

 

Kur’an-ı Kerim 1400 yıl önce bu olayı bize vermiştir/bildirmiştir.

 

 

sağlıcakla kalın...

 

mehmet rende

 

...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



__________________
16cdgaabçcg
Yukarı dön Göster mert8's Profil Diğer Mesajlarını Ara: mert8
 

Eğer Bu Konuya Cevap Yazmak İstiyorsanız İlk Önce giriş
Eğer Kayıtlı Bir Kullanıcı Değilseniz İlk Önce Kayıt Olmalısınız

  Yanıt YazYeni Konu Gönder
Yazıcı Sürümü Yazıcı Sürümü

Forum Atla
Sizin yetkiniz yok foruma yeni mesaj ekleme
Sizin yetkiniz yok forumdaki mesajlara cevap verme
Sizin yetkiniz yok forumda konu silme
Sizin yetkiniz yok forumda konu düzenleme
Sizin yetkiniz yok forumda anket açma
Sizin yetkiniz yok forumda ankete cevap yazma

Powered by Web Wiz Forums version 7.92
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide
hanif islam

Real-Time Stats and Visitor Reports Sitemizin Gunluk, Haftalik, aylik Ziyaretci  Detaylari Real-Time Stats and Visitor Reports

     Sayfam.de  

blog stats