HANiFDOSTLAR.NET

 

Kuran Müslümanı
 

(Şahıs odaklı din anlayışından Allah odaklı din anlayışına...)

Ana Sayfa Hanif Mumin  Iste Kuran Kurandaki Din  Kur'an Yolu  Meal Dinle Sohbet Odasi Hanifler E- Kitaplik Kütüb-i Sitte ?  ingilizce Site Kuran islami Aliaksoy Org  Hasanakcay Net Tebyin-ül Kur'an Önerdiğimiz Siteler Bize Ulasin

 

- Konulara Göre Fihrist

- Saçma Hadisler

- Hadislerin-Sünnetin İncelemesi

- Haniflikle İlgili Sorular Cevaplar

- Misakın Elçisi Kim?

- Kuranda Namaz/Salat

- Onaylayan Nebi

- Kuranda Namaz/Salat

- Enbiya 104

- Kuranda Yeminler

- Adem Hakkında Sorular

- Ganimetleri Resulün Eline Nasıl Vereceğiz?

- Allahın ındinde YIL ve DOLUNAYLAR

- Abese ve Tevella

- Hadisçilerce Tahrif Edilen Ayetler

- Mübarek Yer, Mübarek Vakit

- Arkadaş Peygamber

- Kuranın İndirilişinden Günümüze Gelişi

- Bir Türban Sorusu

- Kuran ve Bize Öğretilenlerin Farkı

- Namazın Kılınışı

- Hadislere Göre Namaz

- Kuranda Salat Namaz mıdır?

- Kuran Yetmez Diyen Uydurukçular

- Bizler Hanif Dostlarız

- Sahih Hadis mi İstersiniz?

- Hakkı Yılmaz'ın Tebyin Çalışması

- Kur'anı Anlamada Metodoloji

- Tarikatçıların Çarpıttığı Birkaç Ayet

- Nasıl Kur'an Okuyalım?

- Kur'anı Kerim Nedir?

- Kur'anda Oruç

- Allah'sız Bir Din ve Allah'sız Bir Kur'an İnancı

- Kuransız Bir İslam Anlayışı ve Müşrikleşme

- Meal Çalışmasına Davet

- Allah Şahit Olarak Kafi Değil mi?

- Doğru Hadisleri Ne Yapacağız?

- Kur'andaki Muhammed ve Peygamberlerin Misyonu

- Mahrem, Avret, Ziynet

- Nur Suresi Çeviri-Yorum

- Cilbab

- Resule İtaat Ne Demektir?

- Hadis Kalburcuları ve Kalburları

- Kur'anı Kerim'in İndiriliş Gayesi

- Kur'anda Amellere Karşı Cahili Yaklaşım

- İslamdışı İnanışlara Kur'andan Örnekler

- Biri Şu Haram Üretim Tesislerini Kapatsın

- Tasavvufta İslam Var mı?

- İslamda Delil Sorunu

- Kurban Kesmek

- İlahi Hitabın Serüveni

- Ecel Nedir?

- Şirk, İşrak, Müşrik, Müşareke, Müşterik

- Büyü Yapan ve Yaptıranlar

- Peygamberlere Karşı Rabbani Yaklaşımlar

- Salat-ı Tefriciye yada Zikri Çarpıtmaya Bir Örnek

- Mucize Nedir?

- Ayrılıkların Nedenleri

- Sıfır Hata veya Kur'an

- Haniflik Nedir?

- Rabıta İle Şeyhlere Tapanlar

- Hadis Zindanının Mezhepçi Mahkumları

- İslam Dininin Öğrenilmesinde Kaynak Sorunu

- Fasık ve Münafıkların Genel Tanımlaması

- Hadisler, Hıristiyanlık ve Selman Rüştü

- Kur'anı kerim'in İndiriliş Gayesi

- Müstekbirlere Karşı Cahili Yaklaşım

- Halis-Hanif İslam

- Kur'anda Şefaat

- Fuhuş Tellalı Tefsirciler

- Hayızlıyken Neden Namaz Kılınmasın?

- Cebrail, Vahiy, Melek

- Dindarlıkta Müşrikleşme Temayülü

- Büyü Yapan ve Yaptıranlar

- Yaratılış, Adem, Havva

- Kur'an Yerel mi, Evrensel mi?

- Reform Dinde mi, Dindarlıkta mı?

- Ne Mutlu Tağutu Olmayanlara

- Peygambere Saygı(?)

- Hadislere Kanıt Diye Gösterilen Ayetler

- Allah Nazara Karışmadı mı?

- Kur'anı Kerimle Amel Etmek Mümkün mü?

- Kur'anda İnkar Edenlerin Vasıfları

- Müminlerin Vasıfları

- Allah'ın Vasıfları

- Kur'anın Vasıfları

- Dine Karşı Cahili Yaklaşımlar

- Kur'an Merkezli Din

- İrin Küpü Patladı; Mevlana

- Hurafe ve Bidatlar

- Peygamberi Tanrılaştırma

- Hz. İsa'nın Ölümü

- Allah'ın Mesajının Adı: Kelamullah

- Allah'ın Resule Uyarıları

- Kur'ana Göre Tenkit ve Eleştiri Nasıl Olmalı?

- Kur'anda Sevgi

- Sofuların Devlet Desteğiyle Desteklenmesi

- Hans Von Aiberg Aldatmacası

- Kabir Azabı Safsatası

- Kur'an Kıssalarının Önemi; Masal Değiller

- Kur'anda Toplumsal Sünnetler

- Tefsirde İsrailiyyat

- Kardeş Evliliği Olmadan Çoğalma

- Hans Von Aiberg Tutuklandı

- Kur'anda Tevbe Kavramı

- Yaşar Nuri Öztürk'ün Yorumuyla Namaz

- Karadelikler; Bir Büyük Yemin

- Mezhepçilerin Ümmi Açmazı

- Kabe Nedir? Mekkede midir, Kudüste mi?

- Kur'anda Ruh Kavramı

- Kur'anda Nefs Kavramı

- Amin Kavramı ve Putperestlik

- Diyanet İşleri Başkanlığının Sitemize Cevabına Cevaplar

- Resul ve Nebi -1

- Resul ve Nebi -2

- Sapık Bir Fırka: Hansçılar

- Cihad mı, Çapulculuk mu?

- Kur'an Deyip Namazı Yok Sayanlar

- Cennete Sadece Müslümanlar mı Girecek?

- Kur'anda El Kesme Cezası var mı?

- Nazar veya Göz Değmesi Var mı?

- Şehadet Getir, Münafık(?) Ol

- Kur'anda Eleştiri Metodu

- Hacc Mekkede mi, Bekkede mi?

- İslami Tebliğde Kur'an Metodu

- Saptırılan Kavram: Mekruh

- Kur'anda Cuma Namazı var mı?

- Of Be Kader, Allah mı Suçlu Yoksa Biz mi?

- Kader Açısından Cebir ve İhtiyar

- Baban Peygamber Olsa Ne Yazar

- Kur'anda İnsan Hukuku

- Vahdet-i Vücud, Şirkin Alası

- Tasavvufi Bilginin Kaynağı Vahiy mi?

- İslam'da Resullük Son Bulmuştur

- Teveffi Kelimesi ve Arap Dili

- Tasavvuf Üzerine Düşünceler

- Nefis Mertebelerinin İç Yüzü

- Allah Rızası Anonim Şirketi; Tarikatlar

- Tasavvuf ve Eşcinsellik -1

- Tasavvuf ve Eşcinsellik -2

- Nakşi Şeyhi Allah'ın Avukatı mı?

- Kur'anda "ve+la" Öbeği

- Putlar ve Tapanlar

- Son Peygamberimizin Okuma Yazması

- Mesih ve çarpıtılan Bir Ayet

- Hac İzlenimleri

- "Üzerinde 19 var" da Son Nokta

- Secde Emri

- Kur'andaki Hac

- Aracıların Gaybı Bildiği İnancı

- Tarikatçı - Müşrik Karşılaştırması

- Gazali'nin Kadına Bakışı

- Kur'anda Kadına Verilen Önem

- Başörtüsü Allah'ın Emri Değil

- Başörtüsü Takmak Kur'anda Var mı?

- Kur'anda Kadın Dövmek Var mı?

- Cariye, Köle; Utanmaz Mealciler

- Kadına Yönelik Şiddet

- Sünnet Edilen Kızın Öyküsü

- Erkekçe ve Kadınca Meal Konusu, Nebe 33. Ayet

- Harem - Selamlık Kimin Emri?

- Zina, Evlilik ve Örtünme Adabı

- Cariyeleri Aç, Hür Kadınları Kapat (!)

- Çok Eşliliği Yasaklayan Ayetler

- Kur'ana Göre Evlilik Hukuku

- 2 Kadın = 1 Erkek, Uydurma mı?

- Danimarkalı mı Sapık, Buhari mi?

- Ebu Hanife, Cariyenin Avreti

- Nisa 25, Hür Kadın ve Fahişe İfadesi

- Maymunların Hadisi ve Recm Vahşeti

- Hz. Muhammed'in Tebliği

- Peygamberi Tanrılaştırma

- Angarya Haline Getirilen İbadet

- Buhari'nin Hadislerini Buhari Yazmamıştır

- Hadis ve Sünnet Gerçeği

- Uydurma Hadisler, İslamın Kara Boyası

- Hadisler Dinin kaynağı Olamaz

- Uydurmaların Sınırı Yok; Şeytan Geyiği

- Beşeri Hükümler Neden Kutsal Oluyor?

- Hadis - Kur'an Çelişkisi

- Kur'anda/Dinde Olanlar ve Olmayanlar

- Cehennem'den Çıkış Yok

- Kur'anda Tağut

- Ebu Hureyre Gerçekte Kimdir?

- Hadis - Mantık Çelişkileri

- Kurban ve Kurban Bayramı Nereden Geliyor?

- Hadislere Göre Kur'an Eksiktir

- Bildiri: İslam Anlayışında Reform

- Arapça mı, Arap Saçı mı?

- Koca mı Üstün, Allah mı?

- Esbab-ı Nüzül Komedi Hadisleri

- İşte Geleneğin Dini

- Ulul Emir İle Kim Kastediliyor?

- Kul Hakkı

- Yezidi Bir Gelenek: Aşure Tatlısı

- Hz. İbrahim'den Asrımıza Dersler

- Taklitçiliğin Boyutları

- Seb-ul Mesani Nedir?

- Kelle Sayılarak Gerçek Bulmak

- Kıyamet - Mahşer Günü ve Sonrası

- Kur'anda Namaz Vakitleri

- Kur'anda Cuma Konusu

- Salih Olmak Yetmez

- Hudeybiye Anlaşması Uydurma mı?

- Kitap Yüklü Eşekler

- Kur'andaki Hac

- Hz. Nuh'un Oğlu Kimdi? İftira mı?

- Ruhun Ağırlığına Başka Bakış

- Hz. İbrahim Yalancı Değildi

- İncil'de Kadına Bakış

- Şirkin Büyüğü Küçüğü Olur mu?

- Kur'andaki Abdest ve Hijyen

- Din de Bir Araçtır

- Kur'an Okumanın Zararları

- Kur'anda Dua Ayetleri

- Kur'anda Tarih Kavramı ve Bilinci

- Şekilsel Secde Kur'anda Yok mu?

- Salat ve salatı İkame

- Kur'andaki Emr Kavramı Üzerine

- Dindar İnsanlar Şirk Koşar

- Alak Suresinin İlk Beş Ayeti

- Men Arefe'nin Çözümü

- Kur'andaki Av Yasağı

- Fıtrat ve Namaz Vakitleri

- Kur'anda İnsan Hukuku

- Din Büyüklerini Tanrılaştırma

- Allah'a ve Muhammed'e Değil

- Kur'andaki Örnek Tevekkül

- Şekilsel Rüku Kur'anda Yok mu?

- Hz. İbrahim Kuşları Kesti mi?

- Ehli Sünnet Dininin Anayasası

- İnsan Allah'ın Halifesi mi?

- Kur'an Üzerinde Düşünmek

- Şirkin Kuyusuna Düşenlere Uyarılar

- Kur'an Ölülere Okunmak İçin mi İndirildi?

- Ayda Okunan Kur'an Masalı

- Hz. İbrahim, Safa ve Merve Masal mı?

- "Haç"er-ul Esved (!)

- Mevlana Sahte Bir Peygamber Değil mi?

- Tasavvufun Tanrısı İki Zıttır

- Kur'andaki Tasavvuf: Teveccüh

- Önce Batıl ve Hurafe İle Savaşalım

- Resuller Haram Kılamaz mı?

- Elçi Muhammed ile İnsan Muhammed'in Farkı

- Tarikatlarda Aracılar Rezaleti

- Nur Suresi 31. Ayet Nasıl Çarpıtılıyor?

- Sırat Kıldan İnce, Kılıçtan Keskin mi?

- Kur'anda Zalimler

- Bütün Mehdileri Çöpe Atıyoruz

- Kur'ana Göre Ramazan Ayı ve Haram Aylar

- Tasavvufçuların İlahı; Varlık ve Yokluk

- Tasavvufçuların Küçük Putları

- Sünnet Etmek yaratılışı Değiştirmedir

- Son Peygamberimizin Mektupları

- Fıtrat ve Namaz Vakitleri

- Mescid-i Aksa Nerede?

- Büyük Kandırmaca: Hadis

- Kur'an Neden Arapça Olarak İndirilmiştir?

- Kimin dini? Kimin Kitabı? Kimin Meali?

- Evliya Kelimesinin geçtiği Ayetler

- Şimdiye Kadar Yaşanan İslam

- Ayın Yarılması Diye Bir Mucize Yoktur

- Kabe Dikili Taş Değil mi?


Up | Down | Top | Bottom
 
Şu da emredildi: Yüzünü dine bir Hanif olarak çevir. Sakın müşriklerden olma.

Yunus Suresi 105

Ben bir Hanif olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana döndürdüm. Müşriklerden değilim ben.

Enam Suresi 79

İbrahim ne bir Yahudi idi, ne de bir Hıristiyan. O sadece hanif bir müslümandı. O müşriklerden değildi.

Ali İmran Suresi 67

Şu da kuşkusuz ki, İbrahim başlıbaşına bir ümmetti; bir Hanif olarak Allah'ın önünde eğiliyordu. Müşriklerden değildi.

Nahl Suresi 123

De ki Allah doğrusunu söylemiştir / vaadinde sadıktır.Haydi artık Hanif olarak İbrahim'in Milleti'ne uyun! Müşriklerden değildi o.

Ali İmran Suresi 95

Allah'a ortak koşmadan, Hanifler olarak... Allah'a ortak koşan kişi, gökten düşmüş de kendisini kuşlar kapışıyor veya rüzgar onu uzak bir yere fırlatıp atıyor gibidir.

Hacc Suresi 31


Up | Down | Top | Bottom

HABERLER

 

 








 

 

  Hanif Islam

 

Kur'an Çalışmaları
 Hanif Dostlar Ana Sayfa -> Kur'an Çalışmaları
Konu Konu: KURANDAKİ EMR KAVRAMI ÜZERİNE Yanıt YazYeni Konu Gönder
Yazanlarda
Gönderi << Önceki Konu | Sonraki Konu >>
Abdullah16
Uzman Uye
Uzman Uye
Simge

Katılma Tarihi: 21 eylul 2005
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 727
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı Abdullah16

Kur’an’da  çokça yer alan, bir çok anlama gelen, mahiyetine dair farklı ve ihtilaflı görüşler beyan edilen kelimelerden biri de emr kelimesidir. Emr kelimesi, ayetteki yerine göre bazen bir buyruğu, tavsiyeyi ya da Allah’ın bir hükmünü, bazen de bir olayı, işi ve konuyu ifade eder. Kur’an’da yer alan buyrukların muhatapları, tavsiyelerin boyutları, hükümlerin sonuçları, olayın, işin, konunun alanları ve mahiyetleri, bir bütün olarak ele alındığında ilk bakışta pek anlaşılamayan, insan ufkunun sınırlarını zorlayan bir problematikle karşılaşılmaktadır.

             Allah’ın emri, beşeri bir amirin emri gibi bir direktifi ve buyruğu mu ifade eder? Allah’ın emrinin yerine getirilmemesi mümkün müdür? Ne tür emirler anında  yerine getirilir, hangileri sona bırakılır? Allah’ın emirleri ile mahlukatın emirleri arasındaki mahiyet ve anlam farkları nelerdir? Âmir ile memur arasındaki ilişkilerin boyutları ve sonuçları nelerdir? Emr kelimesi ele alındığında bu ve benzeri sorular gündeme gelmekte, konunun anlaşılması, bu soruların açıklığa kavuşturulması ile mümkün olmaktadır.

             E-M-R  kökünden iki farklı anlam grubu teşekkül ediyor:

a)      Emere fiili, buyruk, talep ve rica anlamına gelir, çoğulu, evamirdir.

b)      İş, fiil, durum ve hadise anlamındaki emrin çoğulu umurdur.[1]

E-M-R kökünde meydana gelen değişikliklerle, çeşitli varlıklara ad, sıfat ve zarf olan kelimeler[2], buna göre yapılması istenen şeyler ve yapılan işlerin tümü emr kapsamına girmektedir.                                                                                                          Böylesine geniş bir anlam sahası olan emr kelimesi, din literatürüne girince anlam bakımından daha da genişlemiş ve zenginlemiştir. Emr kelimesinin din dilindeki anlam çerçevesini şu şekilde gruplandırabilmekteyiz:

a)      Allah’ın buyruğu ve işi. Bu da kendi arasında  ikiye ayrılır:

     1-Allah’ın ontolojik alana ilişkin buyrukları ve işleri

     2-Allah’ın etik alana ilişkin buyrukları ve işleri

b)      Mahlukatın buyrukları ve işleri. Bu da kendi arasında üç kısma ayrılır:

     1-Meleklerin işleri

     2-İnsanların buyrukları

     3-Şeytanın buyrukları (telkin) ve işleri

Başlangıçta, emir sahiplerinin tasarrufları ile sınırlı olan emr kelimesi, dini sahaya girdikten ve Kur’an kelimesi olduktan sonra alabildiğince genişlemiş olması emr kelimesi üzerinde spesifik bir çalışmayı gerekli kılmıştır.

             Çalışmamızın birinci bölümünde emr kelimesi, anlam bilim açısından bir tahlile tabi tutulacaktır. Bu bölümde e-m-r kökünün türevleri, emr kelimesinin temel anlamları, izafi anlamları ve anlamdaşlarını inceleyeceğiz. İkinci bölümde ise emr kelimesinin normatif/teklifi ve deskriptif/tekvini kullanım alanı incelenecektir. Daha önce bu konu ile sn. Şakir  Kocabaş’ın  ilgilendiğini İngilizce olarak yayınladığı bir eserinden anlıyoruz.[3] Çalışmamızın araştırma işleminin tamamlanmasından sonra bu eserin İslam’da Bilginin Temelleri adıyla Türkçe olarak yayınlandığını müşahede ettik. Bu eser yazarın ifadesi ile, yapılacak yorumların anlamlılık sorunlarını tespit etmeyi amaçlayan bir gramer çalışmasıdır. Yazar, eseri, bir yorumlama çalışması,  anlam verme metoduyla değil, anlam çerçevesini tespit etme metoduyla ortaya koyduğunu söylemektedir. Yazar emr kelimesi ile yakınlığı olan kadr, izn, sahhara, sultan akl, ve ruh kavramlarını da yine aynı metotla ele almıştır. Söz konusu eser bu yönüyle bizim çalışmamızın birinci bölümüne benzemektedir. Biz bu eserden farklı olarak birinci bölümde anlam tespit çalışmasına ilaveten lügat, divan ve tefsirlerin yardımı ile yer yer yorumlara gireceğiz. İkinci bölümde ise bu eserden tamamen farklı olarak emrin normatif ve deskriptif kullanım alanını tespite çalışacağız. Çalışmamızın, bu yönü ile emri anlamaya çalışanlara epeyce kolaylıklar sağlayacağını umuyoruz.

Kainatın yaratılışı, idare edilişi, insanların sevk ve idaresi ve görevleri hakkındaki bilgilerin anahtar kelimesi konumunda olan emr kelimesinin, hem Kur’an’ın  anlaşılması hem de mükevvenatın varoluş amacının bilinmesi açısından iyi anlaşılması zarureti vardır. Biz, bu nedenlerle böyle bir konuyu seçmiş bulunuyoruz. Bu tür çalışmaların, anahtar kelime araştırmalarının, “Konulu Kur’an Tefsiri” hareketinde de kilometre taşı sayılacağı kanaatindeyiz.

Çalışmamız, emr kelimesinin; etimolojik (kökbilgisel) ve semantik (anlam-bilimsel) tahlilidir. Kelimemiz belki birçok kavramın genel adı durumundadır. Ancak kendisi Kur’an’la sınırlandığında kavram olarak değil, geniş anlamlı herhangi bir kelime olarak incelenmesi daha uygun bulunmuştur. Bu nedenle yeri geldikçe “emr kelimesi” terkibini özellikle tercih edeceğiz.

Çalışmamızda izlediğimiz (uyguladığımız) semantik yönetimin özellikleri özetle şöyledir:

Türkçe tam karşılığı anlambilim olan semantik yöntem, Batılı dil bilimcileri bir hayli meşgul etmiştir. K. Nyrok, Fransız dilinin tarihsel dilbilgisini inceleyen eserinin dördüncü cildinde, semantique başlığı altında, Fransızca sözcüklerin anlam değişmelerini belirlerken, çok anlamlılık, eşanlamlılık, zıt anlamlılık ve anlam değişmeleri üzerinde durmuştur. 1930 yıllarında Amerika’da A. Korzybski’nin başlattığı genel anlam bilim akımı ise, anlam konularını çok geniş bir çerçeve içinde ele almış, dilin gerçekle ilişkisinden ruh ve sinir hastalıkları konularına kadar uzanan sorunlara el atmıştır.[4] Özetle  semantik ilmi; kelime yada kavramları enine boyuna ve derinliğine incelemekte, söz konusu kelimenin değişimini ve gelişimini araştırmakta, bu kelimenin bir vesile ile nüfuz alanına giren,olumlu ya da olumsuz bir şekilde bu kelime ve kavramların kelimeye etkisini araştırmakta olan dilbilgisel çalışmanın adıdır. ST. Ultmann da Semantiğin manevra alanını şu sözleri ile açıklığa kavuşturmaktadır:

“ Anlambilim, bir çok ilgi alanının kavşak noktasındadır. Dilbilim, felsefe, ruhbilim, insanbilim, bilgi iletim kavramı deyiş bilim ve çeşitli öteki bilimler, anlamın değişik yönleri ile ilgilidir."[5]

Demek ki bir kelimenin, yerine ve  kullanışına göre değişen anlamı onun semantik anlamıdır. Meselâ salt “kıl” kelimesi insanın vücudunda kıl, üst dudakta bıyık, göz üstünde kaş, göz kapağında kirpik, erkeğin çenesinde sakal, başta saç anlamını alır.[6] 

Semantiğin, mânâ ile ilgilenen geniş kapsamlı bir bilim olduğunu söyleyen ve kelimenin anlam derecelerini verdiğini kaydeden İzutsu, semantiği şöyle açıklamaktadır:

 “Benim  anladığıma göre semantik, bir dilin anahtar terimleri üzerindeki tahlili çalışmadır. Bir ulusun tarihinin şu veya bu önemli devresindeki dünya görüşünün mahiyeti ve yapısı hakkında bir çalışmadır (...) Kur’an semantiği ise, bu kainatın nasıl meydana geldiği, dünyanın en büyük elemanların neler olduğu ve bunların birbiri ile ilişkilerinin ne biçimde kurulduğu soruları ile ilgilenmektedir. Bu anlamda semantik, bir çeşit ontoloji olmaktadır."[7]

Buna göre emr kelimesinin Kur’an’daki semantik alanı; Kur’an-ı Kerim'de emr kelimesi ve emr olgusu ile ilişkilendirilebilecek tüm kelime, kavram, sembol, tasvir, hüküm, durum ve buyruğun anlam ve mahiyetini içine almaktadır. Emr kelimesinin izafi anlamları da Kur’an’daki bu bağlantılardan doğmaktadır ve emr  kelimesi, Kur’an’da kendisi ile bir şekilde irtibat kurulabilen kelimelerle birlikte bir bütün olarak yorumlandığında emr kelimesinin semantik anlamı ortaya çıkmaktadır.

Kur’an-ı Kerim’de 218 ayette (tekrarları ile birlikte 236 yerde) geçen emr kelimesi, türevleri, izafi anlamları ve anlamdaşları ile birlikte onbeş kadar anlama gelmektedir. Kurtubi’nin Bakara Suresi 117. Ayetin tefsirinde verdiği bilgilerde, söz konusu muhtelif anlamların bir çoğunu bir arada  görmek mümkündür:

1-ed-Din: “Allah’ın dini olan İslam (emrullah) gelinceye kadar...” (9/Tevbe, 48) Ayette (emrullah) Allah’ın emri ifadesiyle din kastedilmiştir.

2-el-Kavl: “Aralarında sözlerini tartıştılar.”20/Taha, 62)

3-el-Ahzap: “(Cehennem ehline) azap, vacip olduğunda...” (14/ İbrahim, 22)

4-İsa(a.s.): “Allah dilediğini yaratır. Bir işte (Hz. İsa’nın yaradılışına) hükmedilince ona sadece “ol” der.” (8/Enfal, 42)

5-Bedir’de Öldürme: “ Allah’ın emri (yani Mekkeli küffarın ölüm hükmü-nün, yerine gelmesi için (8/Enfal, 42)) gelinceye kadar...” (9/Tevbe, 24) yani Mekke’nin fethi...

             6-Mekke’nin Fethi:Allah’ın emri

             7-Kureyza oğulları ve Nadir oğullarının tahliyesi: “Allah, onlar hakkındaki emrini getirinceye kadar affedip bağışlayın” (2/Bakara, 109)

8-Kıyamet: “Allah’ın emri gelmiştir.” (16/Nahl, 109)

9-Hüküm: “İşi yönetiyor, idare ediyor” (10/Yunus, 4) Burada hükme işaret eden ayet olarak “iza kada emren” (bir işe hükmettiğinde) mealindeki çok sayıda ayetten birini örnek verilmesi daha uygundur.

10-Vahiy: “gökten yere kadar her işi yönetir.” (32/Secde, 5) Kurtubi, “yani vahiy” diyor. “Her göğe görevini vahyetti.” (41/Fussilet, 12) mealindeki ayette  vah-ye işaret daha net bir şekilde gözüküyor.

11-Mahlukatın işi: “Dikkat edin, bütün işler sonunda Allah’a döner.” (42/Şura,53) Kurtubi, “yani mahlukatın işleri” diyor.

12-Yardım, zafer: “De ki: iş (yardım, zafer) Tamamen Allah’a aittir.”  (3/Al-i İmran, 154)

13-Günah: “Böylece onlar da yaptıkları (günahların) karşılığını tatmışlardır.” (65/Talak, 9)

14-Fiil, durum, hal: “Oysa Firaun’un emri iyi değildi” (11/Hud, 97) Kurtubi, yani fiili durumu “iyi değildi” diyor.[8]  (Haz.Arif Yüksel

1-İbn el-Cezzi, Kitab et-Teshil, Dar el-Kutub el-Arabi, 2. Baskı, Beyrut, 1973, s.16; Salim Öğüt, Emir maddesi,  İslam Ansiklopedisi, TDV yay. İstanbul, 1995, s.XI/119

[2] İbn Manzur, Ebu’l Fadl, Lisan el-Arab, Dar el-Fikr, Beyrut, 1990, IV/26-27; Muhiddin ez-Zebidi, Min Şerh el-Kamus el-Musemma, Tac el-Arus, el-Matbaa el-Hayriyye, 1306 h;s.II/17; Ebu Mansur Muhammed bin Ahmet el-Ezheri, Tehzib el-Lüğa, y.y. ve ty. Yok, s.XV/279  

[3] Şakir Kocabaş,The World Constallation  Amr In The Quran,The İslamic Philosophical Socrety,London,1987;Türkçesi:İslam'da Bilginin Temelleri,İz yay.İstanbul,1997

[4] Doğan Aksan, Her Yönü ile Dil, TDK yay. Ankara, 1982, s.III/144

[5] Aksan, Her Yönü ile Dil, s.III/146

[6] Ebu’l-Muin Meymun en-Nesefi, Tabsire el-Edille tahk: Hüseyin Atay, D.İ.B. yay. Ankara, 1993 s.I/42 (Sn. Hüseyin Atay’ın bu esere yazdığı takdim yazısı)

[7] Toshihiko İzutsu,Kur'an'da Allah ve İnsan,Yeni Ufuklar neş. İstanbul,1992,s.14-15

[8] Ebu Abdullah Muhammed b. Ahmet el-Kurtubi, el-Cami li Ahkam el-Kur’an, Dar el-Kutup el- İlmiyye, I.baskı, Beyrut, 1988, s.II/116-117



__________________
''Eğer biz bu Kur'anı bir dağın üzerine indirseydik,kesinlikle onun,Allah korkusuyla baş eğerek parça parça olduğunu görürdün..''Haşr:21
Yukarı dön Göster Abdullah16's Profil Diğer Mesajlarını Ara: Abdullah16
 

Eğer Bu Konuya Cevap Yazmak İstiyorsanız İlk Önce giriş
Eğer Kayıtlı Bir Kullanıcı Değilseniz İlk Önce Kayıt Olmalısınız

  Yanıt YazYeni Konu Gönder
Yazıcı Sürümü Yazıcı Sürümü

Forum Atla
Sizin yetkiniz yok foruma yeni mesaj ekleme
Sizin yetkiniz yok forumdaki mesajlara cevap verme
Sizin yetkiniz yok forumda konu silme
Sizin yetkiniz yok forumda konu düzenleme
Sizin yetkiniz yok forumda anket açma
Sizin yetkiniz yok forumda ankete cevap yazma

Powered by Web Wiz Forums version 7.92
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide
hanif islam

Real-Time Stats and Visitor Reports Sitemizin Gunluk, Haftalik, aylik Ziyaretci  Detaylari Real-Time Stats and Visitor Reports

     Sayfam.de  

blog stats