HANiFDOSTLAR.NET

 

Kuran Müslümanı
 

(Şahıs odaklı din anlayışından Allah odaklı din anlayışına...)

Ana Sayfa Hanif Mumin  Iste Kuran Kurandaki Din  Kur'an Yolu  Meal Dinle Sohbet Odasi Hanifler E- Kitaplik Kütüb-i Sitte ?  ingilizce Site Kuran islami Aliaksoy Org  Hasanakcay Net Tebyin-ül Kur'an Önerdiğimiz Siteler Bize Ulasin

 

- Konulara Göre Fihrist

- Saçma Hadisler

- Hadislerin-Sünnetin İncelemesi

- Haniflikle İlgili Sorular Cevaplar

- Misakın Elçisi Kim?

- Kuranda Namaz/Salat

- Onaylayan Nebi

- Kuranda Namaz/Salat

- Enbiya 104

- Kuranda Yeminler

- Adem Hakkında Sorular

- Ganimetleri Resulün Eline Nasıl Vereceğiz?

- Allahın ındinde YIL ve DOLUNAYLAR

- Abese ve Tevella

- Hadisçilerce Tahrif Edilen Ayetler

- Mübarek Yer, Mübarek Vakit

- Arkadaş Peygamber

- Kuranın İndirilişinden Günümüze Gelişi

- Bir Türban Sorusu

- Kuran ve Bize Öğretilenlerin Farkı

- Namazın Kılınışı

- Hadislere Göre Namaz

- Kuranda Salat Namaz mıdır?

- Kuran Yetmez Diyen Uydurukçular

- Bizler Hanif Dostlarız

- Sahih Hadis mi İstersiniz?

- Hakkı Yılmaz'ın Tebyin Çalışması

- Kur'anı Anlamada Metodoloji

- Tarikatçıların Çarpıttığı Birkaç Ayet

- Nasıl Kur'an Okuyalım?

- Kur'anı Kerim Nedir?

- Kur'anda Oruç

- Allah'sız Bir Din ve Allah'sız Bir Kur'an İnancı

- Kuransız Bir İslam Anlayışı ve Müşrikleşme

- Meal Çalışmasına Davet

- Allah Şahit Olarak Kafi Değil mi?

- Doğru Hadisleri Ne Yapacağız?

- Kur'andaki Muhammed ve Peygamberlerin Misyonu

- Mahrem, Avret, Ziynet

- Nur Suresi Çeviri-Yorum

- Cilbab

- Resule İtaat Ne Demektir?

- Hadis Kalburcuları ve Kalburları

- Kur'anı Kerim'in İndiriliş Gayesi

- Kur'anda Amellere Karşı Cahili Yaklaşım

- İslamdışı İnanışlara Kur'andan Örnekler

- Biri Şu Haram Üretim Tesislerini Kapatsın

- Tasavvufta İslam Var mı?

- İslamda Delil Sorunu

- Kurban Kesmek

- İlahi Hitabın Serüveni

- Ecel Nedir?

- Şirk, İşrak, Müşrik, Müşareke, Müşterik

- Büyü Yapan ve Yaptıranlar

- Peygamberlere Karşı Rabbani Yaklaşımlar

- Salat-ı Tefriciye yada Zikri Çarpıtmaya Bir Örnek

- Mucize Nedir?

- Ayrılıkların Nedenleri

- Sıfır Hata veya Kur'an

- Haniflik Nedir?

- Rabıta İle Şeyhlere Tapanlar

- Hadis Zindanının Mezhepçi Mahkumları

- İslam Dininin Öğrenilmesinde Kaynak Sorunu

- Fasık ve Münafıkların Genel Tanımlaması

- Hadisler, Hıristiyanlık ve Selman Rüştü

- Kur'anı kerim'in İndiriliş Gayesi

- Müstekbirlere Karşı Cahili Yaklaşım

- Halis-Hanif İslam

- Kur'anda Şefaat

- Fuhuş Tellalı Tefsirciler

- Hayızlıyken Neden Namaz Kılınmasın?

- Cebrail, Vahiy, Melek

- Dindarlıkta Müşrikleşme Temayülü

- Büyü Yapan ve Yaptıranlar

- Yaratılış, Adem, Havva

- Kur'an Yerel mi, Evrensel mi?

- Reform Dinde mi, Dindarlıkta mı?

- Ne Mutlu Tağutu Olmayanlara

- Peygambere Saygı(?)

- Hadislere Kanıt Diye Gösterilen Ayetler

- Allah Nazara Karışmadı mı?

- Kur'anı Kerimle Amel Etmek Mümkün mü?

- Kur'anda İnkar Edenlerin Vasıfları

- Müminlerin Vasıfları

- Allah'ın Vasıfları

- Kur'anın Vasıfları

- Dine Karşı Cahili Yaklaşımlar

- Kur'an Merkezli Din

- İrin Küpü Patladı; Mevlana

- Hurafe ve Bidatlar

- Peygamberi Tanrılaştırma

- Hz. İsa'nın Ölümü

- Allah'ın Mesajının Adı: Kelamullah

- Allah'ın Resule Uyarıları

- Kur'ana Göre Tenkit ve Eleştiri Nasıl Olmalı?

- Kur'anda Sevgi

- Sofuların Devlet Desteğiyle Desteklenmesi

- Hans Von Aiberg Aldatmacası

- Kabir Azabı Safsatası

- Kur'an Kıssalarının Önemi; Masal Değiller

- Kur'anda Toplumsal Sünnetler

- Tefsirde İsrailiyyat

- Kardeş Evliliği Olmadan Çoğalma

- Hans Von Aiberg Tutuklandı

- Kur'anda Tevbe Kavramı

- Yaşar Nuri Öztürk'ün Yorumuyla Namaz

- Karadelikler; Bir Büyük Yemin

- Mezhepçilerin Ümmi Açmazı

- Kabe Nedir? Mekkede midir, Kudüste mi?

- Kur'anda Ruh Kavramı

- Kur'anda Nefs Kavramı

- Amin Kavramı ve Putperestlik

- Diyanet İşleri Başkanlığının Sitemize Cevabına Cevaplar

- Resul ve Nebi -1

- Resul ve Nebi -2

- Sapık Bir Fırka: Hansçılar

- Cihad mı, Çapulculuk mu?

- Kur'an Deyip Namazı Yok Sayanlar

- Cennete Sadece Müslümanlar mı Girecek?

- Kur'anda El Kesme Cezası var mı?

- Nazar veya Göz Değmesi Var mı?

- Şehadet Getir, Münafık(?) Ol

- Kur'anda Eleştiri Metodu

- Hacc Mekkede mi, Bekkede mi?

- İslami Tebliğde Kur'an Metodu

- Saptırılan Kavram: Mekruh

- Kur'anda Cuma Namazı var mı?

- Of Be Kader, Allah mı Suçlu Yoksa Biz mi?

- Kader Açısından Cebir ve İhtiyar

- Baban Peygamber Olsa Ne Yazar

- Kur'anda İnsan Hukuku

- Vahdet-i Vücud, Şirkin Alası

- Tasavvufi Bilginin Kaynağı Vahiy mi?

- İslam'da Resullük Son Bulmuştur

- Teveffi Kelimesi ve Arap Dili

- Tasavvuf Üzerine Düşünceler

- Nefis Mertebelerinin İç Yüzü

- Allah Rızası Anonim Şirketi; Tarikatlar

- Tasavvuf ve Eşcinsellik -1

- Tasavvuf ve Eşcinsellik -2

- Nakşi Şeyhi Allah'ın Avukatı mı?

- Kur'anda "ve+la" Öbeği

- Putlar ve Tapanlar

- Son Peygamberimizin Okuma Yazması

- Mesih ve çarpıtılan Bir Ayet

- Hac İzlenimleri

- "Üzerinde 19 var" da Son Nokta

- Secde Emri

- Kur'andaki Hac

- Aracıların Gaybı Bildiği İnancı

- Tarikatçı - Müşrik Karşılaştırması

- Gazali'nin Kadına Bakışı

- Kur'anda Kadına Verilen Önem

- Başörtüsü Allah'ın Emri Değil

- Başörtüsü Takmak Kur'anda Var mı?

- Kur'anda Kadın Dövmek Var mı?

- Cariye, Köle; Utanmaz Mealciler

- Kadına Yönelik Şiddet

- Sünnet Edilen Kızın Öyküsü

- Erkekçe ve Kadınca Meal Konusu, Nebe 33. Ayet

- Harem - Selamlık Kimin Emri?

- Zina, Evlilik ve Örtünme Adabı

- Cariyeleri Aç, Hür Kadınları Kapat (!)

- Çok Eşliliği Yasaklayan Ayetler

- Kur'ana Göre Evlilik Hukuku

- 2 Kadın = 1 Erkek, Uydurma mı?

- Danimarkalı mı Sapık, Buhari mi?

- Ebu Hanife, Cariyenin Avreti

- Nisa 25, Hür Kadın ve Fahişe İfadesi

- Maymunların Hadisi ve Recm Vahşeti

- Hz. Muhammed'in Tebliği

- Peygamberi Tanrılaştırma

- Angarya Haline Getirilen İbadet

- Buhari'nin Hadislerini Buhari Yazmamıştır

- Hadis ve Sünnet Gerçeği

- Uydurma Hadisler, İslamın Kara Boyası

- Hadisler Dinin kaynağı Olamaz

- Uydurmaların Sınırı Yok; Şeytan Geyiği

- Beşeri Hükümler Neden Kutsal Oluyor?

- Hadis - Kur'an Çelişkisi

- Kur'anda/Dinde Olanlar ve Olmayanlar

- Cehennem'den Çıkış Yok

- Kur'anda Tağut

- Ebu Hureyre Gerçekte Kimdir?

- Hadis - Mantık Çelişkileri

- Kurban ve Kurban Bayramı Nereden Geliyor?

- Hadislere Göre Kur'an Eksiktir

- Bildiri: İslam Anlayışında Reform

- Arapça mı, Arap Saçı mı?

- Koca mı Üstün, Allah mı?

- Esbab-ı Nüzül Komedi Hadisleri

- İşte Geleneğin Dini

- Ulul Emir İle Kim Kastediliyor?

- Kul Hakkı

- Yezidi Bir Gelenek: Aşure Tatlısı

- Hz. İbrahim'den Asrımıza Dersler

- Taklitçiliğin Boyutları

- Seb-ul Mesani Nedir?

- Kelle Sayılarak Gerçek Bulmak

- Kıyamet - Mahşer Günü ve Sonrası

- Kur'anda Namaz Vakitleri

- Kur'anda Cuma Konusu

- Salih Olmak Yetmez

- Hudeybiye Anlaşması Uydurma mı?

- Kitap Yüklü Eşekler

- Kur'andaki Hac

- Hz. Nuh'un Oğlu Kimdi? İftira mı?

- Ruhun Ağırlığına Başka Bakış

- Hz. İbrahim Yalancı Değildi

- İncil'de Kadına Bakış

- Şirkin Büyüğü Küçüğü Olur mu?

- Kur'andaki Abdest ve Hijyen

- Din de Bir Araçtır

- Kur'an Okumanın Zararları

- Kur'anda Dua Ayetleri

- Kur'anda Tarih Kavramı ve Bilinci

- Şekilsel Secde Kur'anda Yok mu?

- Salat ve salatı İkame

- Kur'andaki Emr Kavramı Üzerine

- Dindar İnsanlar Şirk Koşar

- Alak Suresinin İlk Beş Ayeti

- Men Arefe'nin Çözümü

- Kur'andaki Av Yasağı

- Fıtrat ve Namaz Vakitleri

- Kur'anda İnsan Hukuku

- Din Büyüklerini Tanrılaştırma

- Allah'a ve Muhammed'e Değil

- Kur'andaki Örnek Tevekkül

- Şekilsel Rüku Kur'anda Yok mu?

- Hz. İbrahim Kuşları Kesti mi?

- Ehli Sünnet Dininin Anayasası

- İnsan Allah'ın Halifesi mi?

- Kur'an Üzerinde Düşünmek

- Şirkin Kuyusuna Düşenlere Uyarılar

- Kur'an Ölülere Okunmak İçin mi İndirildi?

- Ayda Okunan Kur'an Masalı

- Hz. İbrahim, Safa ve Merve Masal mı?

- "Haç"er-ul Esved (!)

- Mevlana Sahte Bir Peygamber Değil mi?

- Tasavvufun Tanrısı İki Zıttır

- Kur'andaki Tasavvuf: Teveccüh

- Önce Batıl ve Hurafe İle Savaşalım

- Resuller Haram Kılamaz mı?

- Elçi Muhammed ile İnsan Muhammed'in Farkı

- Tarikatlarda Aracılar Rezaleti

- Nur Suresi 31. Ayet Nasıl Çarpıtılıyor?

- Sırat Kıldan İnce, Kılıçtan Keskin mi?

- Kur'anda Zalimler

- Bütün Mehdileri Çöpe Atıyoruz

- Kur'ana Göre Ramazan Ayı ve Haram Aylar

- Tasavvufçuların İlahı; Varlık ve Yokluk

- Tasavvufçuların Küçük Putları

- Sünnet Etmek yaratılışı Değiştirmedir

- Son Peygamberimizin Mektupları

- Fıtrat ve Namaz Vakitleri

- Mescid-i Aksa Nerede?

- Büyük Kandırmaca: Hadis

- Kur'an Neden Arapça Olarak İndirilmiştir?

- Kimin dini? Kimin Kitabı? Kimin Meali?

- Evliya Kelimesinin geçtiği Ayetler

- Şimdiye Kadar Yaşanan İslam

- Ayın Yarılması Diye Bir Mucize Yoktur

- Kabe Dikili Taş Değil mi?


Up | Down | Top | Bottom
 
Şu da emredildi: Yüzünü dine bir Hanif olarak çevir. Sakın müşriklerden olma.

Yunus Suresi 105

Ben bir Hanif olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana döndürdüm. Müşriklerden değilim ben.

Enam Suresi 79

İbrahim ne bir Yahudi idi, ne de bir Hıristiyan. O sadece hanif bir müslümandı. O müşriklerden değildi.

Ali İmran Suresi 67

Şu da kuşkusuz ki, İbrahim başlıbaşına bir ümmetti; bir Hanif olarak Allah'ın önünde eğiliyordu. Müşriklerden değildi.

Nahl Suresi 123

De ki Allah doğrusunu söylemiştir / vaadinde sadıktır.Haydi artık Hanif olarak İbrahim'in Milleti'ne uyun! Müşriklerden değildi o.

Ali İmran Suresi 95

Allah'a ortak koşmadan, Hanifler olarak... Allah'a ortak koşan kişi, gökten düşmüş de kendisini kuşlar kapışıyor veya rüzgar onu uzak bir yere fırlatıp atıyor gibidir.

Hacc Suresi 31


Up | Down | Top | Bottom

HABERLER

 

 








 

 

  Hanif Islam

 

Kur'an'da Dinde Olanlar/Olmayanlar
 Hanif Dostlar Ana Sayfa -> Kur'an'da Dinde Olanlar/Olmayanlar
Konu Konu: Hırsızlığın cezası ve Yakub oğulları Yanıt YazYeni Konu Gönder
Yazanlarda
Gönderi << Önceki Konu | Sonraki Konu >>
savana
Uzman Uye
Uzman Uye


Katılma Tarihi: 30 nisan 2006
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 1235
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı savana

hasakcay Yazdı:
Allah el demiş el kesilip atılacak... Ne rahat hüküm veriyorsunuz! Madem Allah siz ne anlıyorsanız onu kastetmiştir ve sizinkinden farklı anlamalar kelimeleri eğip bükmedir, dolayısıyla siz anladığınızdan ödün veremezsiniz... Allah'ın "Suçlunun yaptığına benzer (misl) ceza verin!" demesine neden kulaklarınız tıkalı? O da Allah'ın sözü bu da! Bu çifte standart sizi hiç rahatsız etmez mi? Kitabın bir bölümünü kâle almak, bir bölümünü kâle almamak iman zaafıdır; sizi bu niçin rahatsız etmez?

Selam

Sorduğum sorulara cevap yok itham var.İftira var.size yakışmamış.Sormadım sayın.Son iletimdir cevapta yazmayın.



__________________
O, yaratıp şekillendiren, âhenk veren ve düzene koyandır
Yukarı dön Göster savana's Profil Diğer Mesajlarını Ara: savana
 
Mircan
Uzman Uye
Uzman Uye
Simge

Katılma Tarihi: 25 agustos 2005
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 1277
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı Mircan

Selam hasanakçay,

Allah razı olsun, konuya ilişkin yazıların oldukça tatmin edici.

Sevgilerimle,

Yukarı dön Göster Mircan's Profil Diğer Mesajlarını Ara: Mircan
 
adalet
Uzman Uye
Uzman Uye
Simge

Katılma Tarihi: 02 ekim 2006
Gönderilenler: 1195
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı adalet

Savana:"Sorduğum sorulara cevap yok itham var.İftira var.size yakışmamış.Sormadım sayın.Son iletimdir cevapta yazmayın."

  Selam Savana, sorgulamacı ve analizci tavrınızı onaylamakla birlikte  sorularınızı Hasan kardeşe  sormak yerine öncelikle el kesmeye onay veren zihniyetlere sormanız daha doğru değilmiydi?

  Çünkü Hasan kardeş,bu çeviri biçimini onaylamıyor ve ayetler içerisinde çelişki olamayacağından beyanla bu yargıya varıyor. Üstelik sorunuzu da cevaplamış,tatmin olmadıysanız çapraz sorgulama yapabilirdiniz. Kızıpta "ben yokum" tavrı size yakışmıyor,sorgulamaya ve paylaşmaya devam etmenizi bekleriz.



__________________
"Bir kavme olan kininiz sizi adaletten ayırmasın.."
Yukarı dön Göster adalet's Profil Diğer Mesajlarını Ara: adalet
 
aliaksoy
Uzman Uye
Uzman Uye


Katılma Tarihi: 05 subat 2007
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 989
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı aliaksoy

Selam;

Forumdaki bu gerginlik kanımca birkaç önemli meseleyi bütün boyutlarıyla ele almamış olmamızdan kaynaklanıyor.

Birincisi; ayetlerin zahirine mi yoksa maksadına mı ağırlık verileceği. Bunun hangi  prensiplerle / metodla  nasıl değerlendirileceği...

İkincisi; ayetlerde zahir anlam ile mecaz anlam arasındaki farklılıkları nasıl  ortaya koymalıyız.  Hangi ayetin zahir hangi ayetin mecaz olarak algılanacağı hususundaki metodumuz nedir ? Muhkem ve müteşabih ayrımı neye göre yapılmalıdır ?

Üçüncüsü; Kuran lafızlarını anlamada kullanacağımız kaynaklar ve bu yöndeki metodumuz nasıl olmalıdır ? Tevatür, hadis, sünnet, siyer, arkeoloji, sözlükler, risaletten önceki ve sonraki dil kaynakları, ehli kitap literatürü, Kuran'ın belirlediği anlam, pozitif bilimin verileri, fiili durum ve güncel ihtiyaçlar vs. vs.  vs. Tüm bu kaynaklar  hangi  ölçütlerle  esas alınacaktır ? 

Aslında önem sıralaması bu sıralamanın tersidir. Ben konu ile bağlantılı olanı öne aldım.

Yargılama faaliyetinde hukukçuların "ön mesele" olarak tanımladıkları bir durum vardır.

İşte yukarıda saydıklarım tüm bu konuların ön meseleleridir. Bu ön meselelerde uzlaşma / ayrışma / belirginleşme olmadan türev konuların tartışılmasının hiç bir anlamı yoktur. Çünkü uzlaşma mümkün olmaz. Her bir grubun dayandığı metodoloji farklılıkları ister istemez farklı sonuçlar / yargılar doğuracaktır.

Kuran'a dönüş hareketinin ciddi bir metodoloji çalışmasına ihtiyacı olduğu muhakkak.

Kuran bir derya ise, usul / metedoloji can simididir. Tutarlı bir metod izlemeyenler boğulabilirler.

Bu aşamada şu da tartışılmalıdır:

Eğer metodoloji bu denli önemli idiyse, Kuran'ın ilk muhataplarının bir metodu varmı idi ? Kuralları belirlenmiş bir metodu dayatmak Kuran'ın mübin oluşu nezdinde nasıl izah edilebilir ?

Mesela Allah muhkem ve müteşabih ayetlerin ayrımında müteşabih ayetleri muhkemleştirenleri  "metodsuzlar"  olarak nitelendirmemiş,  "kalplerinde hastalık bulunanlar" olarak nitelendirmişdir. Doğru tevili de "ilimde derinleşme" ye  bağlamıştır. 

Bu bağlamda bu iki tanımın Kuran'daki karşılıklarının ne olduğunu araştırarak işe başlayabiliriz.

"Kalplerinde hastalık bulunanlar" kimlerdir, bunların özellikleri nelerdir ?

"İlimde derinleşenler" kimlerdir, ilimde nasıl derinleşilir ?

Kuran'ı doğru anlama meselesinde Kuran'ın öğrettiği bir metod / usul / prensip var mıdır ?

Bizler bu ön meseleleri olabilecek en geniş boyutları ile ele almalıyız ki, kaş yapayım derken göz çıkarıp birbirimizin kalbini yoktan yere kırmayalım.

Muhabbetlerimle...



__________________
"(Onu size indirdik ki) <Kitap, yalnız bizden önceki iki topluluğa indirildi, biz ise onların okumasından habersizdik (o Kitâpları okuyamıyor, dillerini anlayamıyorduk)> demeyesiniz."(En'am,156)
Yukarı dön Göster aliaksoy's Profil Diğer Mesajlarını Ara: aliaksoy Ziyaret aliaksoy's Ana Sayfa
 
hasakcay
Uzman Uye
Uzman Uye


Katılma Tarihi: 22 ocak 2008
Gönderilenler: 1236
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı hasakcay

aliaksoy Yazdı:
Forumdaki bu gerginlik kanımca birkaç önemli meseleyi bütün boyutlarıyla ele almamış olmamızdan kaynaklanıyor.

Birincisi; ayetlerin zahirine mi yoksa maksadına mı ağırlık verileceği. Bunun hangi  prensiplerle / metodla  nasıl değerlendirileceği...

İkincisi; ayetlerde zahir anlam ile mecaz anlam arasındaki farklılıkları nasıl  ortaya koymalıyız.  Hangi ayetin zahir hangi ayetin mecaz olarak algılanacağı hususundaki metodumuz nedir? Muhkem ve müteşabih ayrımı neye göre yapılmalıdır?

Üçüncüsü; Kuran lafızlarını anlamada kullanacağımız kaynaklar ve bu yöndeki metodumuz nasıl olmalıdır? Tevatür, hadis, sünnet, siyer, arkeoloji, sözlükler, risaletten önceki ve sonraki dil kaynakları, ehli kitap literatürü, Kuran'ın belirlediği anlam, pozitif bilimin verileri, fiili durum ve güncel ihtiyaçlar vs. vs.  vs. Tüm bu kaynaklar  hangi  ölçütlerle  esas alınacaktır?
 
  ...

Çok ilginç. Bir forumda "Hz Yakub'un, hırsızları ceza olarak tutup alıkoyduklarını söyliyen onbir oğlu Müslümandı," dedim. Bir katılımcı "Onlar dinen muteber değildi," diye itiraz etti. Neden? İki neden saydı:

Bir: Yalancıydılar. Yakub as, Allah'ın her resulü gibi, adalet üzere hareket ederdi; onlar yine de "Babamız Yûsuf'u ve kardeşini seviyor, bizi sevmiyor!" dediler. İki: Yûsuf peygamberi kuyuya attılar.

Doğrusu şaşırdım. Tıpkı aliaksoy'un bu görüşünü okuduğumda şaşırdığım gibi. Çünkü ben Kuran'ı Allah'ın elçileri adalet üzere hareket eder misillu önkabulerle işi yokuşa sürmeden okurum.  

KURAN, okuma kitabı demek. Lise edebiyat derslerinde okuduğumuz ve "edebî değerlendirme"sini (literary appreciation) yaptığımız eserler gibi. Onlar için neye ihtiyacımız var idiyse Kuran'ı okuyup değerlendirmek için de ona ihtiyacımız var.

Konuyla ilgili olarak o foruma astığım son yazım:

Benim yapmaya çalıştığım "edebî değerlendirme"dir; alışıla gelen bir tefsir değil. Farklı şeyler mi edebî değerlendirme ve tefsîr? Bana göre hayır ama kardeşimize göre evet. 

Kardeşimiz önkabüllerden yola çıkıyor. Örneğin Allah resulleri adalet üzere hareket eder. O halde Yûsuf'un öyküsüne bu önkabul yamanacak. Yani Yakub as en küçük iki oğlunu öteki onbir oğlundan seçip ayırmış olamaz.

Oysa edebî değerlendirme yapan birisi öyküdeki ipuçlarından yola çıkar. Örneğin Yûsuf as'ın onbir ağabeyi "Babamız Yûsuf'u ve onun kardeşini seviyor; bizi sevmiyor!" demektedir. İşte ipucu bu. Artık siz Yakub babanın adalet üzere hareket ettiğini istediğiniz kadar bağıra çağıra öne sürün. Fasa fiso. Gerçeği gıdım değiştiremezsiniz: o onbir oğul babalarından istedikleri sevgi ve ilgiyi görmemiştir. Gerçek budur.

Eğer Yakub babanın en küçük iki oğlunu onların ağabeylerinden seçip ayırması adalet üzere hareket etmemek ise Yakub as adalet üzere hareket etmemiştir. Bu "ise"li ön kabule dürüst yorumu kurban edemem.

Hz Muhammed eşlerini yanına alma konusunda adalet üzere mi hareket ederdi? Ahzab 51: (Muhammed!) İstediğini geri bırakırsın, istediğini yanına alırsın. Uzak durduklarından istediklerini yeniden yanına almanda da sana bir günah yok...

Adalet üzere hareket etmenin ölçüsü sevgi ve ilgide eşlitlik ise hani adalet? Efendim, ona Allah izin vermiş. Yakub as'a izin vermediğini nerden biliyoruz? Onun kitabı var da orda mı okuyoruz?

Önkabul: Onbirler bir peygamber olan Yûsuf'u kuyuya attılar. Dine karşı onlar. Oysa Yakub as Yûsuf'un peygamber olacağını ta Yûsuf'un düşünü yorarken açıkladı ve ona "Sakın bu düşünü kardeşlerine anlatma!" dedi. İpucu 1. Yûsuf as kuyuya atılırken vahiy aldı: "Bunu onlara, hâlâ bilmedikleri bir anda, anımsatacaksın!" Ama Yûsuf onbir ağabeyinden bunu da sakladı. İpucu 2. Demek ki o onbir adam kuyuya attıkları kardeşlerinin peygamber olacağını bilmiyorlardı.

Hangisinden yola çıkayım; önkabullerden mi, ipuçlarından mı?

Yukarı dön Göster hasakcay's Profil Diğer Mesajlarını Ara: hasakcay
 
aliaksoy
Uzman Uye
Uzman Uye


Katılma Tarihi: 05 subat 2007
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 989
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı aliaksoy

Selam Hasan Akçay;

Ben ön kabullerden değil, ön meseleden bahsettim. Ön mesele, ön kabullerin / hükümlerin çıkarılmasında izlenecek metodun belirleneceği tartışma / aşamadır.

Ve yine yazım içerisinde görebileceğiniz gibi, Kuran okuyacak kişilere "metodoloji" dayatmanın Kuran'ın mübin oluşuyla bağdaşıp bağdaşmayacağının da tartışılması gerektiğini belirttim.

Sizin "el kesme" cezasının nasıl anlaşılması gerektiği hususundaki kabulünüz / hükmünüz, Kuran'ın zahirine hükmedenler için katiyen kabul göremeyecektir.

Çünkü meseleye yaklaşımdaki metodlarınız farklı.

Bu farkı şöyle bir misalle açıklayayım.

Bir İngiliz vatandaşı ile bir Türk vatandaşı evli ve boşanmak istiyorlar. Bunlara İngiliz hukuku mu uygulanacak yoksa Türk hukuku mu? İşte bu ön meseledir. Bu ön mesele tartışılıp tayin edilmeden, grupların birinin İngiliz hukukuna dayanarak erişeceği sonuç ile diğerinin Türk hukukunu tatbik ederek varacakları sonuçlar doğal olarak farklı olacaktır.

Siz izahınızda ayetlerin maksadına bakıyorsunuz, diğer kardeşimiz metnine veya mecaz olup olmadığına...

Bu aşamada doğru olan tartışma bu iki usulden hangisinin daha doğru olduğunu tartışmaktır. Ve burada tespit edeceğimiz usulün Kuran'ın diğer hükümlerine tatbik kabiliyetinin yani "sürdürülebilir" olup olmadığının da değerlendirilmesi gerekmektedir.

Kuran'ın bir okuma kitabı olarak okunması ile, onun hükümlerinin üçüncü şahıslar üzerinde mesela "el kesmek suretiyle" tatbik edilmesi yahut Kuran'ın böyle bir emrinin varlığının beyanı birbirinden çok farklı şeylerdir.

Kuran okumanın bir metoda dayanıp dayanmaması çok önem taşımayabilir. Ancak, Kuran'ı Furkan olarak okuyup, hüküm vereceğiniz zaman bir metoda dayanma zorunluluğu vardır.

Çünkü, sizin metodunuzu benimsemeyen birisi için vereceğiniz hüküm doğruyu yansıtmayabilir.  Ve bu kişiler, en az sizin dayandığınız kadar sağlam delillerle aynı ayetten farklı bir hüküm çıkarıyor olabilir.

Burada "ön mesele" olarak ele alınması gereken şey, uygulanan metodlar sonucunda varılan hükmün doğruluğunun tartışılmasından önce metodun doğru olup olmadığının tartışılmasıdır.

Bu meseleyi yokuşa sürmek değildir. Ben sizin yazdıklarınızı "öylesine okumalar sonucunda akıldan geçen şeyler" olarak değerlendirip basite almadığım için yazıyorum bunları...

Muhabbetlerimle...


__________________
"(Onu size indirdik ki) <Kitap, yalnız bizden önceki iki topluluğa indirildi, biz ise onların okumasından habersizdik (o Kitâpları okuyamıyor, dillerini anlayamıyorduk)> demeyesiniz."(En'am,156)
Yukarı dön Göster aliaksoy's Profil Diğer Mesajlarını Ara: aliaksoy Ziyaret aliaksoy's Ana Sayfa
 

Eğer Bu Konuya Cevap Yazmak İstiyorsanız İlk Önce giriş
Eğer Kayıtlı Bir Kullanıcı Değilseniz İlk Önce Kayıt Olmalısınız

<< Önceki Sayfa 2
  Yanıt YazYeni Konu Gönder
Yazıcı Sürümü Yazıcı Sürümü

Forum Atla
Sizin yetkiniz yok foruma yeni mesaj ekleme
Sizin yetkiniz yok forumdaki mesajlara cevap verme
Sizin yetkiniz yok forumda konu silme
Sizin yetkiniz yok forumda konu düzenleme
Sizin yetkiniz yok forumda anket açma
Sizin yetkiniz yok forumda ankete cevap yazma

Powered by Web Wiz Forums version 7.92
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide
hanif islam

Real-Time Stats and Visitor Reports Sitemizin Gunluk, Haftalik, aylik Ziyaretci  Detaylari Real-Time Stats and Visitor Reports

     Sayfam.de  

blog stats