Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Merhaba Alperen;
Alperen Yazdı:
Tüketilen başka zararlı
maddelerin de varlığı alkolü daha doğrusu içkiyi masum kılmayacaktır.Velev ki
az miktarda tüketilen içki sağlığımıza yararlı olsun. Çok az kimse bu
sağlıklı oluş sınırını muhafaza edebilecektir. |
|
|
Zaten
bu sınırı muhafaza etmeyip/edemeyip de SARHOŞ olacak kadar içen kişiler sınırı
aştıkları için (İthm kapsamına giriş) HARAM işlemiş oluyor. Allah, sınırı
muhafaza etmemizi, SARHOŞ olmamamızı tavsiye ediyor.
Alperen Yazdı:
Sigaranın
haramlığına aklederek ve Kur�ani ölçütlere bakarak hükmedebiliriz. Sigara insan
sağlığına zararlı mıdır? O halde tayyib yani temiz değildir.
Haram Allah�ın �yapmayın,
sakının, uzak durun� dediği ve bu meyanda bazı ölçütlere bağladığı şeylerdir. O
şeyler için illaki �haramdır� denilmiş olması gerekmemektedir. Zina örneğinde olduğu
gibi. |
|
|
Evet, mutabıkız.
Alperen Yazdı:
Çoğu
yasak olan şeyin azının da yasak olmadığı ispat ve örnekleme gerektirmektedir.
Mantık ise bunun tersini söylemektedir. |
|
|
İlgili âyetlerde HAMR’ın
az ya da çokluğuna bakılmadan HAMR, İTHM’dir (hüma ithmün) denilmemekte, HAMRda
İTHM vardır denilmekte (fi hima ithmün) ve
ayrıca bir çok (kebir?) yararlarının olduğu da belirtilmektedir. Bu ikisi
farklı farklı anlamlara işaret etmektedir.
Âyette, Lehmi Hinzir ile
ilgili olarak direkt Ricstir ve HARAMdır denilmekte (>>>tamamen
yasak); Lehmi Hinzir’da Rics vardır (>>>bir kısmı ricstir)
denilmemektedir. Dilense idi Allah HAMR için de aynı kalıbı kullanırdı. Ama HAMR’ın
rics, ithm olmayan kısmı vardır ki bu kısmı da cennette inananlara sunulacaktır
(Muhammed-15). Allah, tamamen rics olan bir şeyin ismini güzellikler diyarında
anmasa gerek.
Lehmi Hinzir’ın insanlar
için hiç bir yararı yoktur ve bu yüzden direkt olarak pis olarak
nitelendirilmiştir. Ama HAMR’ın (bir çok) yararlı olan kısmı vardır, sınır
aşıldığı takdirde (sarhoş olunduğunda) (bir çok) zararlı ve dolayısıyla ithm
olan kısmı da vardır. Bu yüzden direkt olarak HAMR, İTHM’dir (hüma ithmün)
denilmemiştir. İthm olan kısmı (Sarhoşluk durumu) ise zaten HARAM olmaktadır.
Alperen Yazdı:
Bu ism�lerin,
günahların ikili bir yönü de bulunmamaktadır. |
|
|
Görüşümüz de bu yönde
değildir.
Alperen Yazdı:
Yani �kararında
tüketirsen iyi, sınırı aşarsan kötü� gibi bir durum bulunmamaktadır. |
|
|
Yukarıda
buna işaret ettiğini anlatmaya çalıştık.
Alperen Yazdı:
Bunun
böyle olduğu kavramın geçtiği diğer ayetlere bakıldığında görülebilmektedir.
Ayrıca başka bir ayette �gizli açık tüm ism�lerin haram� olduğu söylenmektedir.
|
|
|
Elbette, mantıklı olan durum
da budur. Sarhoşluk ithm’dir, insanlar için büyük zarardır (özellikle sinir
sistemi için) ve dolayısıyla HARAMdır (yapılmaması maddi ve manevi sağlığımız
için tavsiye edilmiştir).
Alperen Yazdı:
Negatif amaçla üretilen ve negatif
amaçla tüketilen aklı örtücü maddeler de ism kapsamında olduğuna göre onlar da
haram hükmündedir. |
|
|
Burada niyet devreye
girmektedir. Arkadaşlarıyla ya da tek başına iken örneğin meyve suyu içer gibi
bir kadeh şarap içen insanların her zaman negatif bir amaçla içtiklerini
söylemek yanlış olur kanaatindeyim.
Alperen Yazdı:
Aklı
örtmekten ve böylece kişiye zarar vermekten gayrı bir işe yaramayan maddeler
hamr kapsamındadır. Zararlı oluş (cebe, çevreye, bünyeye) işin püf noktasıdır. |
|
|
Bir bardak şarap içenin
ne aklı örtülür, ne kişinin kendisine zararı (kesin bir zararının ya da
yararının olduğu bilimsel olarak kesinlik kazanmamıştır, iki görüşü savunanlar
da vardır) ne de çevresine bir zararı olur. Bu durumda tanımınıza göre
(anlattıklarınızla çelişmesine rağmen) bir bardak şarap HAMR kapsamında
değildir. Mutabık oluyoruz bu durumda :).
Alperen Yazdı:
Haram
olan şey alkolün kendisi değil onun negatif amaçlarla üretilmesi ve aynı
negatif amaçlarla tüketilmesidir. Portakalın, patatesin, üzümün sağladığı
pozitiflikle rakının, cinin ortaya koyduğu sonuçlar nasıl olur da aynı kefeye
konulabilir? |
|
|
Elbette konulamaz. Ama
dikkat çekmek istediğim nokta az miktarlarda alınacak alkolün HAMR’ın ithm
kısmının kapsamında olup olmamasıyla ilgiliydi.
Alperen Yazdı:
Kişi iştah
şurubu kullanıyor onda alkol var, votka içiyor onda da alkol var. Ama ikisi
aynı mı? Ne üretim amacı aynı, ne de tüketim amacı. Ne de sonuçları. |
|
|
Ne yazık ki
katılamayacağım. Rakı ya da votka içenlerin amacı ille de sarhoş olmaya
çalışmaları mıdır ki bu şekilde negatif bir amaçları olduğunu söylüyorsunuz?
Bir insan haftada bir kadeh şarabı zevk için içemez mi? Örneğin, bu durumun haftada bir
zevk için içilen birkaç bardak koladan ne farkı olabilir ki?
Alperen Yazdı:
Alkolün
kendisi haram değildir ki. Onun �Şeytan Pisliği� oluşu
kullanım amacı ve doğurduğu neticelerle vücuda gelmektedir. Zaten ayette de bu
vurgulanmaktadır. |
|
|
Aslında cümleleriniz ve
tanımlamalarınızla bazen uyuşup bazen ayrılığa düşüyoruz :). Evet, pislik olan
kısmı alkolün sarhoş olunmak gibi kötü bir amaçla kullanılmasıdır.
Alperen Yazdı:
Maide Suresi 91. Gerçekten
şeytan, sarhoş ediciler (hamr) ve kumarla (meysir) aranıza düşmanlık ve kin
düşürmek, sizi, Allah'ı anmaktan ve namazdan alıkoymak ister. Artık vazgeçtiniz
değil mi?
İştah şurubu aramıza kin
ve düşmanlık sokar mı? Bizi Allah�ı anmaktan ve salattan
alıkoyar mı? |
|
|
Karşımda bir bardak kırmızı şarap içen arkadaşımla da aramızda hiçbir kin
hiçbir düşmanlık olmuyor, olmaz da. Çünkü Bilinci AÇIK. Ama ne zaman ki sınırı aşar, ne dediğini bilmeyecek derecede
sarhoş olur, o zaman ne beni ne de ana-babasını tanır.
Başınızı ağrıtacak kadar
uzun oldu, hoşgörün. Sevgiyle kalın..
__________________ Mecâzlar Hakikât sanılmış; Hakikât mecazlarda aranır olmuş!..
|